Segueix-nos a les xarxes socials:

Pla de Colau per allunyar els cotxes de 200 escoles de Barcelona

L'Ajuntament preveu invertir 10 milions d'euros en la creació de zones pacificades al voltant de centres on estudien nens de 0 a 12 anys La velocitat màxima es limitarà a 20 km/hora

Pla de Colau per allunyar els cotxes de 200 escoles de Barcelonaeuropa press

L'Ajuntament de Barcelona preveu invertir deu milions d'euros en els propers quatre anys per protegir i millorar l'entorn d'unes 200 escoles de la ciutat. L'objectiu és garantir que els centres dels infants de 0 a 12 anys siguin segurs i saludables, amb un trànsit pacificat i un entorn més habitable, menys soroll i millor qualitat de l'aire, menys accidentalitat i més espais de trobada. Es crearan unes «places» d'almenys deu metres de diàmetre a les portes dels centres que permetran alliberar 280 metres quadrats. Això permet un espai per a moments de lleure just sortir de l'escola. També es pintarà la calçada, es posaran bancs, jardineres i baranes, i es reduirà la velocitat dels cotxes a 20 km/h.

L'alcaldessa, Ada Colau, la tinent d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, i el regidor de Sant Martí, David Escudé, van presentar el projecte, que han qualificat com un «ambiciós pla de ciutat», perquè afectarà centres de tots els districtes; «transversal» perquè es farà amb la intervenció de diverses àrees municipals, i «de mandat» perquè pretén ser una de les grans iniciatives fins el 2023. Es pretén que l'entrada i sortida de les escoles siguin més amables i segures pels nens i els pares, avis i altres adults que els porten i recullen. Colau ha dit que les ciutats s'han pensat amb el cotxe com a prioritat, i ara es vol prioritzar les persones, sobretot les més vulnerables, com els infants, que «són el present i el futur, el més important».

La presentació es va fer al costat de l'escola Grèvol, a Poblenou, on el 14 d'octubre passat un nen de cinc anys va morir atropellat per una moto, poc després de la una del migdia, a la cruïlla del carrer Provençals amb Ramon Turró. A la travessia de Provençals entre Taulat i Ramon Turró s'ha reduït de dos a un els carrils de circulació i també de dos a un el carril d'aparcament. S'han ampliat els aparcaments de bicicletes, i a l'entrada del carrer s'ha indicat clarament que a prop hi ha una escola, s'ha pintat un gran cercle groc a terra i s'ha instal·lat un radar informatiu que indica que la velocitat màxima és de 20 km/h. També s'ha millorat l'enllumenat i s'implementarà el programa de persones voluntàries pel control del trànsit a l'hora d'entrada i sortida de classe.

La selecció i priorització de les escoles es farà coordinadament amb la participació de totes les àrees municipals implicades -Model Urbà, Educació, Guàrdia Urbana, Mobilitat i districtes-. Es prioritzaran els centres amb infants de 0 a 12 anys i, per tant, de les etapes bressol, infantil i primària; escoles amb alta contaminació ambiental, tant de l'aire com acústica; escoles en punts complicats de seguretat viària, i quantitat d'infants de cada centre.

També es tindrà en compte en la priorització aquelles escoles on no estigui prevista cap reurbanització ni tàctica ni estructural a curt termini en menys de quatre anys, així com aquells centres a punt d'inaugurar camins escolars aquest curs. En aquest sentit, el programa municipal Camí escolar, espai amic per afavorir la mobilitat sostenible i segura dels infants passarà a incorporar-se en aquesta estratègia de pacificació i millora dels entorns escolars.

Prem per veure més contingut per a tu