Diari de Girona

Diari de Girona

CRÒNICA

El futur de la humanitat es decideix des del port de Sant Feliu

Un espectacle de la Fura dels Baus que reflexiona sobre la salut del planeta commemora els 60 anys del Festival de la Porta Ferrada

20

El futur de la humanitat es decideix des del port de Sant Feliu MARC MARTÍ

Decidir, a través del mòbil, si la humanitat perviu o no, a ritme de Beethoven i amb una experiència immersiva de la Fura dels Baus va ser la proposta escollida pel festival de la Porta Ferrada per celebrar ahir a la nit el seu seixantè aniversari. La cita ganxona va celebrar la veterania amb l’estrena a l’Estat de Pastoral for the planet, del seu flamant artista resident, el furero Carlus Padrissa, amb qui col·laborarà encara dues edicions més. L’espectacle, estrenat a París a les portes de l’esclat de la pandèmia, el febrer del 2020, convida a reflexionar sobre la salut del planeta i els éssers humans combinant, a través de música i projeccions, el mite de Prometeu i la devastació que la humanitat ha causat a la Terra.

La relació entre l’home i la natura fa de fil conductor d’allò que Padrissa anomena una «òpera esfèrica», un muntatge que planteja una immersió amb estímuls que arriben en 360 graus pels ulls i les orelles. El públic de l’Espai Port es va submergir en els dibuixos, vídeos i màpings de Mihail Milunovic i l’estudi Eyesberg per bascular entre un entorn bucòlic i la petjada infecta que deixen les guerres o el capitalisme, mentre els músics de la GIO Symphonia, dirigida per Chloé van Soeterstède, interpretaven la Simfonia número 6 de Beethoven, la Pastoral, i altres peces de Reicha, Riezt o Weber. Música que durant el muntatge s’alternava, a més, amb melodies lligades a l’arrel, com una jota del Baix Ebre, una cançó de bressol africana o una polifonia interpretada per un cor ucraïnès.

Col·lapse de l’aldea global

Tot, dins una escenografia presidida per una estructura totèmica de la qual van sortir cinc actors i ballarins que, al costat de la soprano Sophie Karthäuser, van recrear com una aldea global arriba al col·lapse fins que l’equilibri i l’ecologia recondueixen la situació. Caminant entre el públic guiats per la llum d’uns frontals, els intèrprets van convertir-se en ocells, homes de la guerra i refugiats climàtics al servei del relat que, amb una barreja de llenguatges s’estenia sobre l’escenari i la gran paret de roca del costat.

Abans de començar, els espectadors que eren al moll guixolenc havien rebut instruccions per descarregar-se una aplicació al telèfon que, a més d’interactuar durant el muntatge, els va permetre escollir el final i decidir entre un futur esperançador i l’apocalipsi. A Sant Feliu la humanitat no va sobreviure. Tant de bo la realitat no ens doni la raó.

Compartir l'article

stats