Fa ja uns dies el director d'un Hotel de la nostra ciutat, amb una llarga trajectòria professional, tant al nostre país com a fora, em deia "com és possible que una ciutat que des de fa algun temps vol ser un referent turístic dins el context de l'Estat, es permeti al mes d'agost tenir la meitat dels seus establiments tancats?". I continuava la conversa explicant que "uns clients que estaven allotjats a l'hotel, em van demanar per anar a comprar unes sabates, i els vaig dir dues zones comercials on no tindrien cap problema; doncs bé, al capvespre que els vaig tornar a saludar em van dir que impossible, estava tot tancat per vacances".

Vaig assistir a unes jornades sobre Turisme, en què deien que per aconseguir promocionar i el més important madurar una ciutat com a destinació turística fan falta només tres premisses. La primera, que la ciutat sigui bonica i que tingui per parlar de la història de les seves pedres, aquesta crec que la tenim i molt ben aconseguida; la segona, que el teixit social sigui conscient del fet i que no visqui d'esquena al turisme. Aquest ja és més dubtós, hi ha el cas d'una ciutat que és tan o més bonica que la nostra que és Vitòria, doncs bé, és la penúltima província de l'Estat en nombre de turisme rebut. I et preguntes, com és possible això? I et diuen "és que als comerciants i als restauradors, ja els va bé com va, i per a ells el turisme és un problema". Això dit per la mateixa Cambra de Comerç. A la nostra ciutat penso que alguns pensen com el vitorians.

I la tercera condició i no menys important és que les institucions donin resposta. Amb implicació política i econòmica per tirar del carro. Aquesta evidentment a casa nostra... ni de conya! Aquí ens ho gastem amb mil i una xorrada. Perquè el que és un pla de desenvolupament turístic amb una projecció a 4 o 5 anys, no sabem ni què vol dir. Això sí! anem donant llicències per a nous establiments sense un llibre de ruta marcat.

Deixant de banda això, el que no pot ser és que tothom es queixa, ara potser amb més raó que mai, perquè sempre històricament dins alguns sectors, la frase "això cada any està pitjor, no sé com acabarà tot" forma part de la normalitat. El cert és que ens trobem davant una situació econòmica que els auguris diuen que serà llarga i dura, i que en el sector de la restauració hi ha ara ja una davallada real que es tradueix en una caiguda de la facturació en alguns casos del 25% i fins i tot més, i davant d'aquesta situació pots trobar dues postures totalment equidistants dins el món de l'empresariat, el que et diu "per no fer quasi res i tenir obert tanquem tot el mes i tothom ja tindrà les vacances fetes i quan obrim al setembre ja veurem què passarà" i a l'altra banda tens el que diu "jo he baixat la facturació en un 20% i abans tancava un dia a la setmana, i feies vacances 20 dies a l'agost, des que he començat a obrir cada dia, la baixada de la facturació ja és només del 10%". El que està clar és que cadascú fa el que vol a casa seva.

Recordo la crisi hostalera del postpart de les Olimpíades del 92 a Barcelona i que vaig poder viure en directe, ja que estava treballant en un hotel de 5 estrelles dels de nova planta de l'època i les vam passar molt magres! Però de tot allò vaig aprendre a plantejar la situació al que considero un gran empresari, en Jordi Clos, que deia "hem d'aguantar aquests dos anys que vénen sense perdre els nervis, els que apostem per la qualitat no la baixarem, i si baixo el preu baixaré la qualitat i no ho penso fer". I en aquella situació recordo un munt d'hotels de cinc estrelles, que com que l'IVA era molt més car llavors, entre un cinc i la resta de categories hi havia un 9% de diferència, varen decidir baixar de categoria per ser més competitius en preu, i la veritat van haver-hi preus que eren d'escàndol però resulta que els que van capejar el temporal, que van mantenir la qualitat, el preu, i les estrelles, al final van ser els que van triomfar, ja que després tots aquells que van baixar les estrelles, es van trobar que també van igualar ?l'IVA tots els tipus d'hotel. I molts ja no varen poder recuperar les 5 estrelles, ja que eren establiments amb molts d'anys, i ja no complien la normativa actual.

I com deia en Jordi Clos, "aquestes crisis econòmiques serveixen per fer endreça, el que ho ha fet bé tota la vida i ha estat professional, patirà, no ens enganyem, però sobreviurà! Hem de creure entre tots que ho tenim tot per ser un referent turístic important dins la ruta de les ciutats, però el que no podem fer és estar sempre amb un estat permanent de queixaÉ i anar de vacances com si res passés!