El mercat del vehicle d'ocasió creix en temps de crisi. Mentre les vendes de cotxes nous oscil·len al ritme dels ajuts oficials, els cotxes de segona mà registren un creixement de vendes constant. De gener a octubre, s'han venut a Girona 30.447 automòbils de segona mà, cosa que suposa un creixement superior al 5 per cent respecte al mateix període de l'any passat. Les dades confirmen que per cada cotxe nou que es matricula a Girona se'n venen 2,6 de segona mà (2,4 a Catalunya i 1,5 en el conjunt de l'Estat). Suposa una ràtio superior a la de l'any passat, quan a Girona es compraven 2,3 cotxes vells per cada un de nou.

Durant els deu primers mesos de l'any s'han venut a Catalunya un total de 290.161 turismes i vehicles tot terreny d'ocasió, aquells que inclouen els quilòmetre 0, de gerència, seminous o de segona mà. La xifra suposa un increment del 2% respecte als números registrats durant el mateix període del 2009 i fa preveure que les vendes de l'últim tram de l'any permetin tancar el 2010 amb un 4% més de vendes, segons la Federació Catalana de Venedors de Vehicles de Motor (Fecavem).

Afavorits per la crisi

La crisi econòmica afavoreix un sector que, en contra de molts altres -com per exemple els vehicles nous que estan registrant una caiguda de vendes del 40%- està plenament immers en una època d'expansió i bonança. "En època de dificultats econòmiques triar un cotxe d'ocasió és sempre una opció més competitiva", explica Josep Alcaraz, director de Vendes del Saló del Vehicle Garantit, certamen anual que fa pocs dies va tancar les portes a Fira de Barcelona, i que és testimoni directe de les bones dades que registra el sector.

Amb les elevades dades de l'atur, que afecta el 20% de la població activa, la desconfiança dels consumidors o la incertesa econòmica, sumat a la pujada de l'IVA o la fi de les ajudes del Pla 2000E; són molts els que directament deleguen l'opció de renovar el cotxe però també molts decideixen buscar alternatives més econòmiques. Aquí és on entra el mercat d'ocasió, que presenta uns preus un 30% més barats que el mercat nou a igual nivell de garanties. A diferència d'un cotxe sortit de fàbrica, els de segona mà permeten al client "poder trobar un model de vehicle superior pel mateix preu o amb majors prestacions", destaca Alcaraz, que remarca la fiabilitat i l'estat "impecable" que ofereixen actualment els vehicles d'ocasió.

Major confiança

Però més enllà de la crisi econòmica, el bon comportament del sector té també molt a veure amb un canvi de tendència entre els consumidors que cada vegada mostren una major confiança envers el vehicle d'ocasió, explica José Luis Arévalo, cap de Vendes del concessionari S.A.R.S.A. "El client busca sobretot fiabilitat i garantia", cosa que es troba molt més ara que fa uns anys entre els vehicles de segona mà, afegeix.

En aquest sentit, Catalunya s'apropa a altres països europeus en la ràtio entre vehicles d'ocasió i nous. Així, mentre aquí de cada vehicle nou sortit de fàbrica que es ven, se'n compren 2,4 de segona mà; a Alemanya per exemple canvien de mans 1,9 unitats de segona mà; i, a Itàlia, 2,1. La dada però encara té molt camí per recórrer si es compara amb altres països d'Europa com Portugal, on la comparació és d'un vehicle nou per cada 2,5 de segona mà; a França, on se'n compra o es venen 2,7 cotxes semi-nous o fins i tot, Gran Bretanya, on la diferència arriba 3,5 vehicles d'ocasió per cada vehicle nou.

Catalunya concentra la cinquena part del total de vendes de vehicles d'ocasió del conjunt de l'Estat, on fins a l'octubre es van vendre més d'1,3 milions d'unitats. Tarragona és la demarcació catalana on més creix el mercat d'ocasió, fins a 30.601 vehicles en els deu primers mesos de l'any, xifra que suposa un increment d'un 10% respecte al 2009. Pel que fa al preu de mitjana, aquest s'ha vist disminuït en l'últim any un 2,9%, segons AutoScout.

A la demarcació de Girona, les vendes durant aquest període han arribat a les 30.447 unitats, això és un 5,4% més que l'any anterior. Per la seva part, a les comarques de Lleida, s'han venut 18.570 vehicles de segona mà, un 4,6% més. Finalment la demarcació de Barcelona, la més poblada que concentra el 72% del total de les vendes arreu de Catalunya, ha assolit durant aquest període les 210.543 unitats, mantenint però pràcticament el mateix nivell que el 2009, segons dades de Fecavem.

Respecte del tipus de canal de venda del mercat d'ocasió, la majoria de les operacions, un 58%, es continuen realitzant entre particulars mentre que el 42% restant es fan entre concessionaris i empreses de compravenda. Sobretot aquells vehicles de més de deu anys.

Els seminous amb menys de 3 anys, provinents de km 0 o flotes de gerència suposen el 20% del mercat d'ocasió i es venen, normalment, en el canal professional.

Pel que fa als vehicles semi-nous, als de no més de 3 anys d'antiguitat, principalment provinents de km 0 i flotes de gerència, representen el 20% del mercat d'ocasió i es venen bàsicament en el canal professional.