Una firma gironina, Anpro21, ha llançat al mercat el Brand Rain, un software pioner a Europa que mitjançant la intel·ligència artificial i tècniques semàntiques analitza la reputació de les empreses. O de les persones: els estudis de Rubalcaba i Rajoy han aixecat polsaguera

A Mala reputació, cantava Brassens que al món no hi ha pitjor pecat que no seguir l'abanderat, a la gent no li agrada que un tingui la seva pròpia fe...

No la coneixia (riu). Crec que si, que el que no segueix el ramat acaba tenint mala reputació. En el nostre estudi pel 20-N, per exemple, Duran Lleida, que va una mica per lliure, surt amb mala reputació. I més després de ficar la gamba l'atre dia, amb el PER.

Està segur que és sempre millor bona reputació que dolenta?

Si no parlem només de política, en altres àmbits hi ha casos en què és millor tenir-la dolenta.

La reputació indica com és una persona? O com aparenta ser?

L'aparença, és clar. Darrere una marca o un polític hi ha una manera de ser, però quan es presenten en públic segueixen plans predeterminats. Uns plans que en ocasions no coincideixen amb el que voldrien fer ells.

Mesurar la reputació dels polítics abans d'una campanya els ha fet mediàtics. Com se'ls va acudir?

Vam saber que es va començar a fer amb Obama, durant la seva campanya. No semblava res gaire complicat.

Però a veure: com mesuren la reputació d'un polític?

En l'àmbit tecnològic, que és el que observem, fa referència al to -positiu, negatiu o neutre- que envolta tots els missatges referents a la persona de què es tracti. Així es va fer amb Obama.

I ho van aplicar aquí? Així de fàcil?

Crèiem que només valorar el to no era suficent, i hi hem afegit un concepte molt nou: el de la percepció, que mesura fins a nou aspectes diferents, com la lleialtat que inspira en les persones, el prestigi de què gaudeix, la notorietat, etc.

Han fet un pas més?

No som millors que els altres. Però en ser una empresa petita, sempre que creem alguna cosa hi hem d'incloure un element diferenciador.

Aquest software és millorable?

Teníem 23 punts a desenvolupar i algorítimicament de moment hem aconseguit desenvolupar-ne nou, com li deia. O sigui que esperem créixer encara molt en aquesta àrea.

Anem a Rajoy i Rubalcaba. Què han descobert?

Tenen estratègies molt semblants. Sembla mentida, però si un baixa, l'altre també. I si un puja, puja l'altre. Ha sortit que té millor reputació Rajoy perquè es mou molt bé en les xarxes socials i en la premsa digital. S'hi parla molt d'ell.

Els motius d'una bona reputació canvien amb el temps?

Canvien igual que la societat. Potser coses que fa 20 anys donaven mala reputació ara la donen bona.

Tenir fama de senyoreta virtuosa és avui tenir bona o mala reputació?

Mmm, això potser també ha canviat amb el temps (riu). Però nosaltres no ho estudiem, és cosa de cadascú.