El Govern va aprovar ahir al Consell Executiu el Pacte Nacional d'Infraestructures malgrat el rebuig de CiU i PP i de la patronal Foment del Treball, i sense concretar el Quart Cinturó. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va assegurar que els qui s'oposen al Pacte "només" el rebutgen pel Quart Cinturó (B-40), la polèmica via projectada fa més de 20 anys i que planteja unir per autovia les principals ciutats del cinturó de Barcelona. El problema per l'oposició, precisament, és que el text no concreta el disseny d'aquesta obra, a l'espera que el Ministeri de Foment presenti el pla definitiu.

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, Nadal va lamentar que aquests partits i la patronal no se "sentin còmodes" amb un redactat sobre la B-40 que sí que ha avalat el Consell de Cambres de Comerç de Catalunya.

"CiU, PPC i Foment del Treball no saben trobar cap altre motiu de discrepància amb el pacte que no sigui el d'una major concreció respecte a les característiques de la B-40", va etzibar el conseller, que va titllar l'oposició d'aquests agents de "testimonial".

Nadal va ser especialment incisiu amb la federació CiU, de la qual va assegurar que ha usat la Ronda de Vallès com a excusa per generar "discrepàncies al tripartit".

"CiU ha expressat uns motius de discrepància molt secundaris i excepte per una posició de caràcter testimonial no té cap altre argument per no sumar-se", va opinae el conseller, que va lamentarque es renunciï un pacte "tan ampli" per una discrepància "secundària".

Preguntat per si un acord de futur està complet sense l'aval de CiU, Nadal va dir que li agradaria que la federació donés el seu vistiplau, però que el document ja té un "grau d'acceptació i maduració suficient" per a la seva firma.

En aquest sentit, Nadal va afirmar que la majoria d'agents que signaran el pacte tenen clar que l'obra "s'ha de fer de forma immediata fins a Sabadell" i que caldrà plantejar un traçat alternatiu al de Foment.

Malgrat que el document neix sense el consens de l'oposició i de la patronal, Nadal va assegurar que el Pacte té "un nivell d'acord més que suficient", ja que li donen suport els tres partits d'esquerres, ajuntaments i agents socioeconòmics, així com sindicats i cambres de comerç.

"L'oposició en algun punt en concret no desmereix la importància de la resta del pacte", va assenyalar Nadal.

Posteriorment, Nadal va revelar que, després que el Consell Executiu hagi aprovat definitivament el pacte, només queda l'acte de firma de l'acord per oficialitzar el pacte, fet que es farà en les pròximes setmanes.

El Pacte Nacional és un document que enumera les actuacions prioritàries que han de fer-se en mobilitat, recursos hídrics, tractament dels residus, energia, usos del terra per a activitats productives i telecomunicacions a les quatre províncies catalanes fins al 2020.

El pacte arriba després de mesos de negociacions entre els tres socis del Govern i que durant aquesta legislatura, s'hagin rubricat altres grans Pactes Nacionals sobre altres matèries, com ara Immigració, Habitatge i Innovació.

D'altra banda, Nadal va admetre que al document hi figuren algunes obres ja executades i inaugurades, cosa que va justificar per la bona gestió del Govern i pel fet que el document es va començar a redactar fa dos anys.