Experts i grups ecologistes coincideixen a assenyalar el transport i la falta de mesures contundents per a la seva reducció com les principals causes de la contaminació que aquests dies s'evidencia a les grans ciutats quan hi ha un anticicló fort, sobretot a l'hivern. La ministra de Medi Ambient i Medi Rural i Marí (MARM), Rosa Aguilar, va aprofitar la seva compareixença al Congrés dels Diputats per informar que el Ministeri està treballant en l'elaboració d'un Pla Nacional de Millora de la Qualitat de l'Aire que tindrà en compte mesures dirigides per a unes bones pautes de mobilitat sostenible.

En el marc d'aquest Pla, la ministra ha convocat per avui el president de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies (FEMP), Pedro Castro, per impulsar la col·laboració en la lluita contra la contaminació atmosfèrica. També la Fiscalia de Medi Ambient ha obert una investigació per determinar si ciutats com Madrid i Barcelona compleixen la directiva europea de Qualitat de l'Aire, per a la qual cosa ha demanat informació detallada dels seus nivells de contaminació atmosfèrica i de les mesures que estan prenent per combatre'ls. Així ho van indicar fonts de la Fiscalia de Medi Ambient, que dirigeix Antonio Vercher, que han explicat que aquesta investigació s'està duent a terme ja a Madrid i a Barcelona, mentre que són les ciutats més grans i tradicionalment més contaminades.

El director de Greenpeace, Mario Rodríguez reconeix que troba a faltar una resposta de la ciutadania; una veu que digui "prou" a viure en condicions tan insalubres com passa en certs períodes de l'any a les grans ciutats.

Aquest tipus de situacions -ha dit- no se solucionen canviant estacions de posició (Madrid) o modificant normatives que redueixen la contaminació, com el límit establert de 80 quilòmetres per hora als accessos a Barcelona.

D'altra banda, el conseller d'Interior, Felip Puig, va acusar aquest dimecres el PSC d'haver estat "tres anys mossegant-se la llengua acceptant" des del Govern "la imposició d'un pacte que no entenien" en referència a la limitació dels 80 km/h. Puig va criticar aquesta limitació que va titllar "d'absurda i irracional". El conseller d'Interior va replicar així a una pregunta del parlamentari i exconseller Joaquim Llena, qui va criticar que el Govern amb el "seu menysteniment per la feina feta i amb les seves anades i vingudes ha tirat per la borda i ha dilapidat la feina pedagògica de molts anys".