Irregularitats administratives, les que vulguin i més. Fonaments sòlids per obrir una causa penal, ni un. La principal conclusió que es pot extreure d'una recent investigació de la Fiscalia de Barcelona és que el que va ser alcalde de Calella i director general de Turisme, Ramon Bagó (CiU), podia ser jutge i part en les adjudicacions públiques que rebia el seu conglomerat d'empreses.

El fiscal Emilio Sánchez Ulled no ha estat el primer que s'ha endinsat en el complex entramat empresarial al capdamunt del qual se situa Bagó. Abans ja ho havien fet l'Oficina Antifrau de Catalunya i la Sindicatura de Comptes que havien detectat desenes d'anomalies i una barreja de difícil comprensió entre el que és públic i el privat. Per aquesta raó, el cas va arribar a la Fiscalia i aquest organisme no ha pogut fer altra cosa que arxivar l'afer perquè hi ha indicis i també raons per investigar, però no són prou contundents i clars per iniciar un procés penal.

Ramon Bagó Agulló ha ostentat diversos càrrecs de responsabilitat en el Consorci de Salut i d'Atenció Social de Catalunya (CSC) -organisme públic local que coordina ajuntaments i hospitals per a una millor prestació de serveis sanitaris- i en diverses de les empreses que pengen d'aquest ens. A més és el cap visible del Grup Serhs, on ha ostentat càrrecs de president i conseller de diverses societats que en formen part.

L'informe de la Fiscalia posa de manifest que "diverses societats del holding familiar Serhs han estat adjudicatàries de contractes atorgats per entitats consorciades a CSC", cosa que porta a l'investigador a dir que "xoca amb tota lògica" que Bagó formi part al mateix temps de l'ens públic que adjudica i de l'empresa adjudicatària.

Sota sospita hi ha el contracte que una societat pública que controla diversos centres sanitaris i assistencials de Badalona (BSA) va firmar amb Serhs Food Area s.l. per la prestació del servei de menjar als pacients. El contracte es va firmar el 1993 per cinc anys i just passat aquest temps, el 1998, CSC Consultoria i Gestió s.a. passa a gestionar BSA. L'acord amb Serhs es va prorrogar el 1999 i el 2000, però a partir d'aquell moment "no hi ha cap contracte de pròrroga, tot i que la relació va continuar vigent en els anys successius, sense que en cap moment hi hagués una nova licitació".

El fiscal posa de manifest que Ramon Bagó desenvolupava "al mateix temps els més alts càrrecs directius a l'ens local públic CSC i a les societats mercantils públiques CSC s.a. i CSCCIG s.a. dependents del mateix i exercia també els càrrecs de president i conseller de diverses societats del grup Serhs controlat per ell i la seva família". Sánchez Ulled conclou que "això determina ine?quívocament una frontal vulneració de la normativa d'incompatibilitats".

"Reminiscències caciquistes"

Fa especial esment en l'informe que "l'ús indiscriminat de formes socials instrumentals en la gestió administrativa dels serveis públics i l'aplicació sense restriccions de tècniques de gestió purament empresarial han desbordat les consideracions pròpies de criteris d'eficiència per erigir-se purament i simplement en una forma d'alliberar-se dels mecanismes de control d'allò què és públic". El fiscal entén perfectament el que anomena "estupor ciutadà" davant d'uns fets "d'aparents reminiscències caciquistes" i més quan "s'hi afegeix la sòlida implantació d'aquell [Bagó] en una profunda xarxa de vinculacions polítiques". Malgrat aquestes consideracions, la Fiscalia recorda que el "marc penal es regeix pels seus propis criteris, com no pot ser d'una altra manera".

Pel que fa al contracte en si, el fiscal assegura que les pròrrogues es van fer "de forma directa, sense respectar els principis de publicitat i concurrència" i posteriorment s'hauria d'haver fet una nova licitació i no es va fer fins que la Sindicatura de Comptes va revelar la irregularitat administrativa. Afegeix que aquesta manca d'aplicació de la normativa "no era un fet aïllat, sinó que s'ha observat, desafortunadament, en multitud d'organismes públics o semipúblics amb diferents formes associatives que no consideraven que els fos aplicable".

Admet que hi ha "sospites circumstancials" però que aquestes no justifiquen l'obertura d'un procediment penal perquè es necessiten "evidències que desbordin allò que és merament circumstancial".

La Fiscalia de Barcelona ha investigat un altre contracte del grup de Bagó, en aquest cas amb el Consell Comarcal del Maresme, per un servei de monitors de serveis educatius i un altre d'atenció domiciliària a persones amb dependència. En aquest cas, el fiscal xoca una altra vegada amb les mateixes circumstàncies: hi ha moltes irregularitats, però no troba indicis sòlids per continuar amb les diligències.

L'agrupació d'empreses que aconsegueix l'adjudicació -tres de les quatre formen part del Grup Serhs- no tenia "capacitat necessària" per concórrer a la licitació i l'informe favorable d'un grup d'experts se salda amb només un foli. La conclusió torna a ser la mateixa: "si bé és cert que els expedients en qüestió presenten evidents irregularitats (...), aquesta dada no és suficient per entendre automàticament que s'hagi comès un delicte de prevaricació administrativa". Emilio Sánchez Ulled, una vegada més, recorda que "més enllà de les sospites derivades d'elements circumstancials com són l'evident poder econòmic i social d'aquell [Bagó] i les seves rellevants vinculacions polítiques", no s'han pogut trobar els indicis necessaris.