L'avió és un mitjà de transport cada cop més estès, però també molt contaminant. El naixement de companyies de baix cost com les que operen a l'aeroport de Girona, sumades a un model de vacances cada cop més fraccionat, han propiciat que cada vegada es facin més viatges i de més curta durada, la qual cosa ha significat un increment en el nombre total de desplaçaments per aire. Davant d'aquesta situació, l'Estat ha anunciat que, al llarg d'aquest 2010, s'implantarà el nou sistema d'"aproximacions en descens continu" (CDA) a diversos aeroports espanyols, entre ells el de Girona-Costa Brava.

Aquest sistema, també anomenat "aterratge verd", ha de servir per millorar l'eficiència, el consum de combustible, les emissions i la petjada sonora de l'aviació. De moment, s'implantarà en horari nocturn als aeroports que estan oberts durant tot el dia. A més del de Girona, també hi ha els d'Alacant, Barcelona, Gran Canària, Eivissa, Madrid-Barjas, Màlaga, Palma de Mallorca, Tenerife Sud i València.

Descens amb menys potència

Amb el sistema tradicional, els avions descendeixen per trams, és a dir, utilitzant la potència del motor en diferents segments d'altitud. En canvi, amb el nou sistema de descens continu, l'aeronau s'aproxima des del seu nivell de vol sense haver de passar per aquests trams i utilitzant la menor potència possible per tal de reduir el consum de combustible, el soroll i les emissions. L'objectiu de tot plegat és reduir l'emissió de soroll i de contaminants, especialment de CO2.

Aena va provar aquest sistema a l'aeroport de Madrid-Barajas al llarg de l'any passat, per tal de valorar en un entorn real quina podia ser la reducció de contaminants. Com que els resultats van ser molt positius, ara han decidit implantar-ho al llarg de 2010 a alguns principals aeroports de l'Estat: concretament, als que tenen horari de 24 hores, i en franja nocturna.

Aquesta actuació s'emmarca dins del projecte Aire (Iniciativa per a la Interoperabilitat Atlàntica per a Reduir les Emissions), un acord entre la Comissió Europea i l'autoritat aeronàutica americana l'objectiu del qual és optimitzar -des del punt de vista mediambiental- les operacions de transport aeri.

L'execució del projecte Aire a Europa és responsable de l'Empresa Comú SJU, que, sota l'auspici de la Comissió Europea i Eurocontrol, està procurant implantar una xarxa de gestió del tràfic aeri d'altes prestacions que, d'aquí al 2020, ha de permetre gestionar un major volum de trànsit, amb un cost menor, menys impacte ambiental però amb el mateix nivell de seguretat.

A tot Europa, durant l'any passat van haver-hi més de 200 vols que van permetre valorar en totes les fases del vol (tant en ruta com en aproximació) la reducció de l'impacte ambiental a través d'una disminució de l'emissió de gasos, l'estalvi de combustible i la mitigació del soroll produït per les aeronaus.