"No es troba a l'agenda del Govern desclassificar l'aeroport de Girona com a aeroport d'interès general". Aquesta ha estat la breu resposta del Govern de l'Estat a una pregunta escrita que va enviar el diputat gironí del PSC, Àlex Sáez. En només una línia, els mandataris del Partit Popular confirmen del tot que no es preveu dotar les instal·lacions de Vilobí d'Onyar de cap tipus de gestió autònoma. Si fa just un any, l'aleshores secretari d'Estat de Foment, Isaías Taboas, anunciava un nou model aeroportuari obert al territori, amb la resposta dels populars es confirma de nou que la reforma socialista es queda, de moment, a l'aire.

Àlex Sáez lamenta la pretensió del Partit Popular, que aposta per implantar "un model recentralitzador" per a l'aeroport de Girona-Costa Brava. Segons el diputat del PSC, davant el panorama actual, es tanca la possibilitat que plantejava l'executiu socialista, que pretenia afavorir l'entrada d'ajuntament i Diputació i dels empresaris gironins en la gestió.

Però la dotació d'autonomia de l'aeroport no ha estat l'única pregunta que ha respost per escrit el Govern del PP. Àlex Sáez també va preguntar per dues altres qüestions referents a l'aeroport de Girona: la modificació de les taxes i la inversió estatal pels propers anys.

Sobre la reforma de les taxes, el Govern de l'Estat afirma que "l'aeroport de Girona-Costa Brava reuneix actualment totes les condicions necessàries per prestar un servei òptim a usuaris i a companyies aèries". Per tant, es conclou que "les tarifes aeroportuàries i de navegació aèria" no són cap "element determinant pel desenvolupament de noves rutes o consolidació de les ja existents".

La resposta per escrit del Govern també recorda que l'actualització de les taxes aeroportuàries s'inclou a la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat. En aquest sentit, l'anterior ministre de Foment, José Blanco, es va comprometre en una visita que va fer a l'estiu a Girona, a abaixar més les taxes de l'aeroport gironí, tot i que no va concretar la quantitat exacta.

El cost de les taxes ha estat una qüestió que ha arrossegat certa polèmica en els darrers mesos. D'una banda, quan Ryanair va signar un acord amb la Generalitat a finals de l'any passat per garantir la seva continuïtat a Girona, una de les exigències de l'empresa irlandesa va ser la congelació de les taxes de l'aeroport situat a Vilobí d'Onyar. D'altra banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, també va assegurar a l'estiu que un augment de les taxes a l'aeroport del Prat de Barcelona, és un "atractiu" per l'aeroport de Girona-Costa Brava.

La mateixa inversió

Mentre es resta a l'espera de la presentació dels pressupostos estatals per aquest any 2012 i, per tant, els possibles canvis en les taxes aeroportuàries, el Govern ha confirmat que l'aeroport de Girona mantindrà les inversions ja previstes pels propers anys.

En la tercera resposta per escrit que va enviar el Partit Popular al diputat gironí socialista Àlex Sáez, l'executiu central afirma que es preveuen complir les inversions per a l'aeroport de Girona-Costa Brava que consten a la planificació existent per part d'Aena, el gestor públic dels aeroports de l'Estat. Així, segons la previsió, en els propers anys l'aeroport de Girona viurà la urbanització d'una zona de serveis auxiliars destinada bàsicament a cotxes de lloguer, una nova plataforma de pràctiques i la nova torre de control de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar.

També es preveu el sanejament i la millora de la galeria visitable de l'aeroport i actuacions en camp de vols per a la seva certificació. Per tant, es tracta d'una sèrie d'inversions anunciades i ja previstes en el full de ruta de l'aeroport Girona-Costa Brava. Mentre que el canvi de model en la gestió de l'aeroport, per dotar-lo de més autonomia, i l'abaixada de les seves taxes, queden a l'espera de les futures decisions del Govern central.