Els comptes de la Junta General d'Accionistes d'El Corte Inglés es van aprovar ahir en un acte que va servir entre altres coses per determinar el rumb del grup. En aquest sentit, i amb vista al futur, la companyia, que en els últims 5 anys ha invertit 6.500 milions, se centrarà principalment en el desenvolupament dels formats més petits i de proximitat, atès que considera que la seva xarxa de grans magatzems ja està "consolidada", amb més de 80 establiments a Espanya i Portugal i una presència en totes les grans ciutats.

Pel que fa als balanços, El Corte Inglés va guanyar 210 milions d'euros en el seu exercici fiscal de 2011, el 34,3% menys que un any abans, mentre que les seves vendes van baixar un 3,9%, fins als 15.777,7 milions d'euros, afectades per la caiguda generalitzada del consum a Espanya.

Fonts del grup van qualificar de "satisfactòries" aquestes xifres, atesa la conjuntura, i van subratllar que la companyia ha optat per "sacrificar marges i benefici" per tal de mantenir l'activitat, les vendes i l'ocupació.

Segons la seva opinió, El Corte Inglés ha fet una gestió "responsable" amb el conjunt de l'economia en rebutjar una visió "a curt termini del benefici" i prioritzar que el client "vagi a la botiga i segueixi comprant" gràcies a l'ajust de preus i, a la vegada, "seguir sent rendibles i pagant nòmines".

Les mateixes fonts van subratllar que El Corte Inglés es manté com el principal ocupador d'Espanya, i van alertar del perill de "retallar, retallar i retallar" perquè "al final, el que es retalla no genera res".

"Seguim sent els grans magatzems líders d'Europa", va destacar davant la Junta el president de la companyia, Isidoro Álvarez, que va assegurar que el grup està actualment en millors condicions per afrontar el futur després de viure un dels exercicis més difícils dels últims anys per al sector de la distribució.

Segons els comptes aprovats ahir per la Junta General d'Accionistes del grup, a tancament de l'exercici de 2011 (març de 2011 a febrer de 2012) El Corte Inglés tenia 99.323 empleats, uns 2.000 menys que un any abans, a causa principalment de les prejubilacions i dels contractes temporals no renovats, i en els seus centres hi treballaven unes 20.000 persones pertanyents a empreses col·laboradores.

A més, segons va subratllar la companyia, l'any passat l'impacte de l'activitat del grup en el conjunt de l'economia espanyola va pujar a gairebé 17.200 milions, entre sous, compres a proveïdors, impostos o inversions, entre altres conceptes.

Menys beneficis

Durant l'exercici anterior el grup va generar un resultat brut d'explotació de 826.330.000 euros, un 18,8% menys, i va tancar amb uns fons propis de 7.450 milions, enfront dels 8.040 milions amb què comptava un any abans.

Els grans magatzems d'El Corte Inglés van obtenir un benefici net de 297.940.000 euros i unes vendes de 9.211 milions, un 24,1 i 4,2% menys, respectivament.

Pel que fa a la cadena de supermercats Hipercor, on més s'han ajustat els preus per la forta competència, aquesta va reduir el seu benefici un 33,5% fins als 35.910.000 euros, i va retallar la seva xifra de negoci el 13,6%, a 2.144,14 milions.

Per la seva banda, Viatges El Corte Inglés va augmentar les seves vendes un 5,9% (2.425,8 milions), i va registrar un benefici de 53.870.000 euros, inferior en un 14,9% al d'un any abans.

Referent als comerços de proximitat Supercor, aquests van perdre 9,4 milions i van vendre per valor de 402.200.000 euros, el 3,5% menys, afectats per la conjuntura i el descens de preus i marges.

Les pèrdues de les botigues de conveniència Opencor, que la companyia anirà transformant gradualment en centres Supercor Express aprofitant la liberalització d'horaris, van ser de 14,9 milions, un 26,6% millor que les obtingudes un any abans, mentre que les vendes van baixar el 8,6%.