Iberia i el sindicat Sepla van signar ahir, després d'anys de desencontres, un acord històric, que haurà de ser ratificat per l'assemblea de pilots. Segons ha transcendit, el pacte suposa rebaixar les condicions laborals de l'aerolínia de bandera espanyola, que travessa un dels pitjors moments de la seva història.

D'aquesta manera, els pilots incrementaran la seva jornada laboral de forma substancial, igualant-se als que tenen els seus homòlegs en aerolínies de baix cost com Ryanair o Esasyjet. Fins ara, els pilots volaven, com a molt 600 hores anuals i amb el nou conveni podran arribar a les 900 hores anuals. Així mateix, tindran entre 10 i 13 dies "no productius" al mes, una xifra similar a la de Ryanair.

"En la productivitat s'han establert canvis molt profunds amb el límit que permet la seguretat i marquen els descansos", va explicar Justo Peral, representant dels pilots, que va afegir que Iberia serà més productiva que les seves competidores en el llarg radi perquè portarà dos pilots en comptes de tres "per creuar l'Atlàntic" , i es reduiran "al mínim les escales a Llatinoamèrica", en les quals altres aerolínies utilitzen dos dies.

El pacte, segons el Sepla i Iberia, estableix les bases perquè la companyia recuperi el seu lideratge en el sector i l'aeroport de Barajas, a Madrid, creixi. Així ho va manifestar Peral, que va signar l'acord amb el president d'Iberia, Luis Gallego, que assegurava estar davant un "gran dia". Gallego va afegir que Iberia vol liderar el mercat i per a això compta amb els seus pilots, per la qual cosa ambdues parts han enterrat els els processos judicials que els enfrontaven i han pactat un increment substancial de productivitat.