El Grup d'Impuls per Girona (GIG) -format per les Cambres de Comerç de Girona, Palamós i Sant Feliu de Guíxols, les patronals FOEG i PIMEC i el grup Fòrum Carlemany- critica els pressupostos generals de l'Estat en un comunicat fet públic ahir perquè considera que hi ha «un baix percentatge» d'execució i retards en les inversions. Segons els empresaris de Girona, aquest fet s'ha convertit «en un problema endèmic a les comarques gironines». El GIG assegura que la inversió de 64,57 milions d'euros prevista per al 2016 a Girona «va en contra del creixement econòmic» i es troba «molt per sota» de l'aportació que fa al PIB estatal. Els empresaris també acusen l'Estat de mostrar una «manca de respecte» a la disposició addicional 4a de l'Estatut que preveia invertir a Catalunya l'equivalent a l'aportació del PIB català. Aquesta aportació hauria de superar el 18% i, segons els empresaris, no s'ha complert en tota aquesta legislatura ni tampoc en l'anterior.

En el comunicat, també asseguren que pateixen «el cansament» pels incompliments dels «ja escassos recursos» que anualment s'incorporen als pressupostos. Lamenten que «el grau d'execució és molt poc rigorós» i manifesten que no es compleixen els calendaris d'obres «al·legant diverses excuses econòmiques i tècniques». Segons el GIG, l'Estat està invertint arreu del territori sense analitzar el rendiment de cada obra. «Se segueixen prioritzant obres i actuacions a altres demarcacions tot i quedar demostrada la seva inoportunitat amb tancament de línies o infrautilització de vies o carreteres».

Un exemple d'aquesta política és, segons els empresaris, el creixement d'inversions radials d'alta velocitat amb poca expectativa de demanda i que, per contra, no es prioritza el corredor mediterrani amb projectes com el centre intermodal de Vilamalla. El cas «més dolorós» en aquesta línia és el de l'N-II. Acusen la ministra de Foment, Ana Pastor, de no haver complert els compromisos ja que tots els trams haurien d'estar licitats des del 2014 i en obres abans d'acabar aquesta legislatura. «Que això passi a una carretera que és la principal via de comunicació, lliure de pagament, del conjunt de l'Estat amb Europa és un clar reflex del poc interès per les nostres comarques, tot i que sigui una connexió d'interès per a tot l'Estat» sentencien. A més, també critiquen que els terminis d'obres són massa llargs per als trams que encara estan pendents.

Els empresaris recorden que tampoc hi ha cap previsió sobre la N-260, amb múltiples punts per resoldre: variants d'Olot, Ripoll, Ribes de Fresser, Sant Joan de les Abadesses i accés a Portbou. «A les comarques gironines ens calen polítiques i actuacions decidides en favor del creixement empresarial després d'una època de crisi que ha tingut greus conseqüències en el teixit productiu» conclouen.