Brussel·les i Berlín van exigir ahir transparència a Volkswagen i l'assumpció dels costos que pugui tenir per als clients la manipulació de les dades d'emissions, davant l'extensió de l'escàndol que afecta al major fabricant de vehicles d'Europa. Mentrestant, les accions de Volkswagen (VW) van caure amb força a Frankfurt -la cotització va baixar un 9,5%- després que la companyia reconegués el dimarts motu propi haver descobert que 800.000 vehicles registren emissions irregulars de CO2, dels quals 98.000 són de gasolina, la qual cosa dóna una nova dimensió al cas.

La Comissió Europea (CE) va instar a Volkswagen a aclarir al detall i «sense demora» les noves «irregularitats» que ha detectat i va advertir que el cas podria derivar en sancions.

«La CE té poders d'execució per assegurar que els fabricants automobilístics respecten les seves metes de reducció de CO2, la qual cosa inclou la imposició de sancions als fabricants», va dir la portaveu comunitària Lucía Caudet.

Brussel·les vol saber per què exactament les emissions reals difereixen de les teòriques, quins models estan afectats, en quins països s'han comercialitzat aquests vehicles i quines mesures va a prendre el grup per remeiar la situació.

Per la seva banda, el ministre de Transports alemany, Alexander Dobrindt, va considerar «inacceptable» que una empresa hagi pres mesures per falsejar les seves emissions i va assegurar que VW ha d'assumir la seva «responsabilitat» en tots els fronts derivats d'aquest escàndol.

«Volkswagen té clarament la responsabilitat i l'obligació de reparar els danys als clients», va afirmar davant el Bundestag (Cambra baixa alemanya).

El ministre va explicar que el Govern de Berlín treballa per resoldre una derivada tributària de la informació difosa el dimarts per Volkswagen.

Dobrindt va explicar que si els automòbils emeten més CO2 de l'oficialment admès, l'impost de circulació hauria de pujar de forma concorde i va assenyalar que estudien com procedir perquè aquest cost, que seria retroactiu, no recaigui sobre els conductors, sinó sobre l'empresa.

L'anunci de Volkswagen se suma a la denúncia de setembre de l'Agència per a la Protecció Mediambiental (EPA) d'EUA contra diversos motors diésel (que afecta a 9,5 milions de vehicles) i a l'alerta que aquest dilluns va llançar aquest mateix organisme, assegurant que hi havia més models del grup (aquesta vegada de gamma alta) que emetien per sobre de l'especificat.

Volkswagen, que va negar categòricament aquesta segona denúncia de les autoritats nord-americanes, va anunciar ahir que ha suspès temporal i voluntàriament en aquest país les vendes dels nous vehicles sota sospita: el Volkswagen Touareg 2014, el Porsche Cayenne 2015, i els Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L i Q5.

Si les dues investigacions de l'EPA se centren en les emissions d'òxid de nitrogen (NOx), un dels productes de la combustió de motors dièsel, el problema en aquests 800.000 són les emissions de CO2, el més comú dels gasos que provoca l'efecte hivernacle.

Dos models de Seat afectats

Segons un portaveu de VW, els vehicles amb emissions irregulars de CO2 van ser produïts a partir de l'1 de juliol de 2009 dels models Polo, Golf i Passat de Volkswagen, així com alguns A1 i A3 d'Audi, alguns Octavia de Skoda, i de Seat, alguns León i Ibiza.

L'empresa calcula que el risc econòmic d'aquest últim escàndol pot arribar als 2.000 milions d'euros.