La Comissió d'Ordenació del Territori del Consell de Cambres de Catalunya reclamarà al Ministeri de Foment i a la resta de grups parlamentaris una clara aposta pel transport de mercaderies que s'ha de visualitzar mitjançant les inversions pendents d'executar tant en la xarxa viària com ferroviària catalana.

La Comissió es va reunir ahir a Lleida i, entre d'altres punts, va estudiar l'estat de les diferents xarxes viàries però també la necessitat d'impulsar el transport ferroviari de mercaderies. Els acords se sotmetran dilluns a la ratificació del Plenari del Consell de Cambres.

El president de la Comissió, Domènec Espadaler, va assegurar que hi ha moltes obres adjudicades que no s'estan fent per «interessos polítics» i que, en canvi, s'estan destinant molts més diners al transport de passatgers en alta velocitat a Galícia o Portugal en lloc d'invertir-los en el transport de mercaderies perquè «les mercaderies no voten, però les persones, sí». Segons van destacar les cambres en un comunicat, «un dels instruments clau per impulsar el moviment de mercaderies és la inversió ferroviària».

Inversió aturada a Vilamalla

Espadaler, que es va mostrar molt crític, va explicar un cas de Vilamalla, on una inversió de només 4 milions d'euros que consisteix a connectar el centre intermodal (750 metres de via) impedeix a dues empreses incrementar la seva activitat a la zona. Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç de Lleida, Joan Simó, va destacar la importància de «no deixar desconnectades les comarques d'interior com Lleida o Manresa, ja que estar connectades amb els ports de Tarragona i Barcelona és clau per a abastir la indústria agroalimentària que s'hi desenvolupa».

Les cambres catalanes també destaquen que els beneficis del transport de mercaderies ferroviari incideixen alhora en el medi ambient, amb una reducció de les emissions que afecten el canvi climàtic; però també en la reducció dels accidents a les carreteres catalanes ja que el volum de vehicles pesants que hi circularia seria molt inferior.