«Un error» -en paraules del director d'enginyeria de Renault, Gaspar Gascón Abellán- en la programació dels filtres de gasos contaminants obligarà el fabricant de cotxes francès a revisar 15.000 unitats dels model Captur diesel fabricats a la planta de Valladolid. I «una casualitat», que un dels models defectuosos fos examinat per una comissió creada pel Govern francès el setembre passat, ha situat la marca a l'ull de l'huracà, en posar al descobert que aquests vehicles diesel emeten un nivell de gasos contaminants superior als que permet la normativa europea. També passa amb un altre model emblemàtic de la marca, el nou Espace 5.

Ahir, urgida per la ministra francesa d'Ecologia, Ségolèn Royal, la companyia automobilística va haver de sortir a escena per anunciar que ajustarà el sistema de filtratge dels Captur dièsel, en la seva versió de 110 cavalls. Segons va informar la marca, l'error es va detectar el juliol passat i, al setembre, es va procedir a iniciar la revisió dels vehicles. En declaracions a l'emissora France Info, Gascón va assegurar que es tracta de vehicles que es trobaven als concessionaris i que encara no havien estat venuts als clients. En aquest context, Renault va anunciar, dilluns, que el proper mes de març presentarà un pla per reduir les emissions contaminants dels seus nous models, però també d'alguns que ja estan en circulació.

Mig dia per cotxe

Les explicacions de la companyia van arribar ahir a la tarda, hores després que parlés sobre la polèmica Ségolène Royal, que va precisar, en una entrevista a l'emissora RTL, que «per ajustar correctament un motor fa falta mig dia». La comercialització del Captur a Europa es va iniciar el 2013. L'any passat, a la factoria de Valladolid, se'n van fabricar 220.000 unitats, de les quals 60.000 van anar a parar al mercat francès.

La comissió creada pel Ministeri d'Ecologia francès ha revisat 22 models i els ha sotmès a proves que evidencien que alguns, entre els quals s'hi compten el Captur i l'Espace 5, contaminen molt més en un escenari de conducció real. A partir d'aquí, els serveis antifrau francesos van efectuar diversos escorcolls en seus del constructor d'automòbils; no obstant això, les autoritats franceses van posar l'accent en que Renault, a diferència de Volkswagen, no ha comès cap frau. En aquesta línia, Renault insisteix en què la revisió dels Captur «no té res a veure» amb el treball de la comissió tècnica d'investigació.

En el cas de l'Espace 5, les emissions de diòxid de carboni i d'òxid de nitrogen en carretera multipliquen per deu les registrades als laboratoris d'homologació. En aquest context, Royal puntualitza que Renault no és l'únic fabricant amb aquest problema, que fa extensible a marques com Mercedes i Ford. La setmana passada, en fer-se públiques aquestes informacions, les accions de Renault van patir un fort càstig a la borsa i van perdre el 13% del seu valor (ahir, en canvi, recuperaven un 2% quan només faltava mitja hora per al tancament de la Borsa de París).

El pla que prepara la companyia es concretarà en «millores» en el sistema de reducció de les emissions dels vehicles nous; tanmateix, la marca oferirà la possibilitat d'incorporar els nous mecanismes a vehicles que ja estan en circulació.