La ministra de Foment, Ana Pastor, es reunirà avui amb les aerolínies que operen a Espanya per abordar la seva planificació de cara a un estiu que arrenca marcat per la crisi de Vueling i que podria complicar-se encara més amb l'anunci de convocatòria de vaga per part dels pilots de la companyia espanyola d'Air Europa.

La mateixa Pastor va anunciar aquesta setmana la reunió, en què demanarà a les companyies aèries que ho tinguin tot "molt afinat i a punt" per l'inici de les vacances perquè molts espanyols estan a punt de començar el seu període de descans i "tenen tot el dret a moure's en el seu període de vacances amb un mínim de dignitat". D'aquesta manera, la ministra pretén garantir la normalitat en el trànsit aeri, del qual el seu departament "n'és supervisor", després d'una setmana de caos a diversos aeroports, principalment el barceloní del Prat, a causa de la mala planificació de Vueling, que va provocar un col·lapse que va durar prop de set dies.

L'aerolínia de IAG es va veure obligada des de la passada setmana a cancel·lar desenes de vols i va arrossegar retards que van afectar milers de passatgers. L'origen del problema, segons la mateixa aerolínia, va ser una fallada en la planificació per abordar un moment de gran demanda que, unit a la vaga de controladors a França, va crear una "bola de neu" de retards i cancel·lacions.

La companyia va tornar fa uns quants dies a la normalitat, després de reforçar la seva flota amb més aeronaus, amb una ampliació de personal i aconseguir un acord pel qual els pilots van prendre la decisió de cedir els seus dies lliures a canvi de facilitar la reactivació del funcionament habitual de la companyia. Malgrat la crisi de Vueling, sembla que comencen a prendre forma altres problemes en el mateix sector.

Toca passar comptes

Representants de la Generalitat i de la direcció de Vueling es reuniran també avui en la primera trobada de la comissió de seguiment convocada pel Govern català per seguir les incidències en el servei de l'aerolínia. Segons va informar el Departament de Territori i Sostenibilitat, està previst que en aquesta primera reunió l'executiu català sol·liciti a la companyia els seus índexs de puntualitat, la relació de les incidències registrades i la seva planificació per a l'operativa de la temporada d'estiu.

La Generalitat va acordar amb Vueling convocar reunions de seguiment sobre la seva operativa arran dels retards i cancel·lacions d'aquesta companyia aèria des de fa més d'una setmana. Per part del Govern català, assistiran a la reunió el secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio; el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font; la directora de l'Agència Catalana del Consum (ACC), Montserrat Ribera; i el director general de Transports, Pere Padrosa.

Una nova protesta

El trànsit aeri espanyol s'enfronta ara a una possible vaga de pilots, en aquesta ocasió, de la mà d'Air Europa, després que hagin votat a favor de fer quatre dies d'aturades entre finals del mes de juliol i principis d'agost.

El sindicat de pilots Sepla, dins d'Air Europa, va apuntar en el moment de l'anunci -un dia després que la ministra convoqués la reunió- que amb aquesta mesura pretenen protestar pel traspàs de producció a la recentment creada filial de baix cost Air Europa Express, al mateix temps que va mostrar la seva disposició a arribar a un acord que eviti el conflicte.

El vicepresident de l'Aliança per a l'Excel·lència Turística (Exceltur), José Luis Zoreda, va destacar que es tracta de "dues coses molt diferents", ja que el problema de Vueling es va quedar sense capacitat de resposta i el d'Air Europa és un conflicte laboral que podria convertir-se en "evitable".

En la seva opinió, "Vueling va estar per sota de les necessitats de donar resposta a la demanda" en un "moment concret", una qüestió que ja està "en vies de solució", tal i com va reconèixer Foment. En qualsevol cas, aquesta crisi -amb desenes de cancel·lacions i retards i milers de viatgers afectats- va donar una "mala imatge" del país, que es podria accentuar encara més amb la vaga d'Air Europa. Per aquest motiu, va cridar a la "responsabilitat" dels pilots per evitar el conflicte i el conseqüent "mal" que podrien causar al sector turístic espanyol, al mateix temps que va reconèixer que la vaga és un dret "legítim" del col·lectiu.