El sindicat CCOO demana a la Inspecció de Treball posar el focus sobre el sector de l'hostaleria perquè «el rècord de turistes» s'ha traduït també en un altre: el de precarietat laboral al sector. El sindicat es remet a les estadístiques per denunciar que, mentre els visitants han augmentat un 8% arreu de Catalunya, els contractes només ho han fet en un 3%.

CCOO també assegura que hi ha hagut «un augment del frau» al sector, amb taxes de temporalitat «indecents» (que no es corresponen a les jornades laborals) o amb un augment de treballadors en pràctiques que ocupen llocs estructurals.

A més, el sindicat denuncia que cada cop més els hotels estan subcontractant serveis. I que aquesta externacionalització, que va començar amb les cambreres de pis, ara ja s'estén a personal de cuina i sala i, fins i tot, al de recepció.

La cara A del turisme, segons CCOO: rècord de turistes, d'ocupació hotelera i de beneficis empresarials. La cara B, en canvi: rècord de precarietat laboral, de càrregues de treball i de subcontractacions. El sindicat contraposava ahir a Girona les dues cares d'una mateixa moneda per denunciar que la temporalitat i la desregulació d'horaris llasta un sector que, a dia d'avui, és motor de l'economia.

CCOO es remet a les estadístiques oficials per fer veure que el creixement dels visitants no s'adequa al de les contractacions. Aquest 2016, fins al mes de setembre, Catalunya ha rebut 13.379.129 turistes (un 8,16% més que l'any passat); per contra, les plantilles dels hotels i altres allotjaments només han crescut un 3,03% (de 31.274 efectius s'ha passat a 32.221).

El responsable de la sectorial d'Hostaleria de CCOO, Francisco Galván, denuncia que allà on es fa més evident aquesta manca de correlació és a Barcelona (aquí, els turistes creixen un 9% i les plantilles, només un 2%).

Però la situació, si bé no tan acusada, es repeteix a la resta de demarcacions. A Girona, aquests percentatges se situen en el 5,51% i el 4,41%; a Tarragona, en el 7,06% i el 4,35%, i a Lleida, en el 6,85% i el 5,83%.

El secretari general de serveis de CCOO a Catalunya, Luis Jiménez, assegura que això, d'entrada, es tradueix en «una mala atenció cap als turistes». Però la situació, a parer del sindicat, encara s'agreuja més quan es posa la lupa damunt el tipus de contractes i les condicions en què treballa el personal.

Frau en la contractació

«Ens trobem que clarament els empresaris fan frau en la contractació», denuncia el secretari general de CCOO a les comarques gironines, Bartomeu Compte. D'entrada, per la gran quantitat de contractes temporals, que són «indecents». Segons el sindicat, el 97% són precaris i la meitat, a temps «pseudo parcial». «Recullen que al treballador se'l contracta per 20 hores, se li'n paguen 40 i n'acaba treballant 60», critica Galván.

El llistat d'incompliments segueix amb els increments de treballadors en pràctiques que ocupen llocs estructurals. I sobretot, assegura CCOO, amb la pràctica creixent d'externalitzar cada cop més serveis. Tot i que la reforma laboral ho permeti, això suposa que els treballadors subcontractats cobrin menys (perquè se'ls aplica un altre conveni) i que no hi hagi control sobre les seves jornades laborals.

«A Catalunya, un 30% de les plantilles del sector, la qual cosa suposa uns 15.000 treballadors, estan externalitzades», critica CCOO. L'exponent paradigmàtic de la situació són les cambreres de pis, però Galván també subratlla que aquesta pràctica ja s'està estenent a més llocs de treball: cuiners, personal de sala, de neteja i, fins i tot, recepcionistes.

«Amb aquestes pràctiques, estem matant la gallina dels ous d'or», denuncia Jiménez, que recorda que «la Generalitat aquí té competències exclusives i hi pot actuar d'ofici; nosaltres podem denunciar aquelles situacions als hotels on tinguem representació, però no a la resta», precisa el secretari general de serveis del sindicat.

«Al sector de l'hostaleria hi falta molta ocupació de qualitat; i amb la situació amb què es troben moltes plantilles, allò que es fa és debilitar-lo», critica Compte. El 3 de novembre CCOO farà un escrache davant d'un dels grans hotels de Barcelona que té «el 90% dels serveis externalitzats».