Les més de 400 empreses integrades en el projecte L'alimentació no malbarata coordinat per l'AECOC (Associació d'Empreses de Gran Consum) ha aconseguit recuperar per al consum humà un 13% més de productes d'alimentació que normalment acabaven a la brossa, gràcies a la col·laboració de les diferentes baules de la cadena de valor amb els bancs d'aliments i altres entitats benèfiques, segons Carmen Cobián, presidenta del comitè contra el malbaratament alimentari d'AECOC.

En una intervenció amb motiu de la celebració del saló Alimentaria, Cobián va explicar que en el tancament de l'exercici del 2016, el percentatge de productes que no es van arribar a comercialitzar per part de les empreses distribuïdores va ser de l'1,71% del total que s'havia rebut, mentre que tres anys enrere, el 2013, aquest percentatge era del 2,42%. Les empreses del sector, des dels productors fins als consumidors, preparen per al setembre pròxim una setmana de divulgació contra el malbaratament alimentari per conscienciar els empresaris i consumidors. Els productors, la indústria alimentària, els distribuïdors, els restauradors i els consumidors s'han unit per llançar una setmana de conscienciació contra el malbaratament d'aliments. La campanya es convoca sota la crida La Setmana contra el malbaratament alimentari i es vol celebrar abans d'acabar aquest any 2018.

Campanya informativa

Una de les accions que es vol fer és convocar al setembre, coincidint amb l'inici del curs escolar 2018-2019, una campanya d'una setmana per explicar la necessitat de no llençar productes d'alimentació a la brossa i aprofitar al màxim els productes. La campanya es destinarà als centres d'educació primària de tot l'estat espanyol. En la campanya s'explicaran un conjunt de bones pràctiques contra el malbaratament de productes d'alimentació i conscienciar, per exemple, que les fruites i verdures amb mal aspecte o imperfectes «són igual de bones» que la resta de productes que poden tenir un aspecte més saludable.

Els diferents representants de la cadena empresarial han explicat que el malbaratament de productes no només té un impacte social sinó que reflecteix una mala gestió de la cadena de producció i una manca d'eficiència empresarial que s'ha de corregir.

Responsabilitat del consumidor

Carmen Redondo, representant d'Hispacoop, (Confederació Espanyola de Cooperatives de Consumidors i Usuaris), ha destacat la responsabilitat dels consumidors finals en el volum final de malbaratament d'aliments. Redondo ha explicat que el 42% del pes de productes que es malbaraten procedeixen de la brossa domèstica, segons dades calculades per la Comissió Europea. En l'estudi de la Unió Europea també es diu que l'estat espanyol és el setè país europeu que més malbarata aliments, per darrere del Regne Unit, Alemanya, Holanda, França, Polònia i Itàlia.

La campanya que es llançarà aquest any és una de les conclusions de les diferents taules de treball que s'han coordinat els últims mesos per part d'AECOC en el marc del projecte L'alimentació no malbarata subscrit per més de 400 empreses de l'estat espanyol. Els diferents representants de la cadena de valor alimentària han coincidit a destacar que un dels elements que provoca més confusió entre els consumidors és la diferència entre l'etiqueta de caducitat i la data de consum preferent.