Qui és Carmen? Una dona que encarna la passió i torna bojos els homes, una ànima lliure a qui li agrada jugar, una víctima de la violència masclista o una gitana pària que desafia l'statu quo? El Festival de Peralada va estrenar aquest dimecres 4Carmen, una òpera contemporània en la qual quatre dramaturgs (Marc Artigau, Helena Tornero, Jordi Oriol i Marc Angelet) i quatre músics (Lucas Peyre, Mischa Tanian, Carles Pedragosa i Clara Peya) teixeixen una història amb punts de vista diferents sobre el mite. És una coproducció del Festival i "pera de Butxaca i Nova Creació dirigida per Marc Rosich i Francesc Prat i interpretada per Marta García, Toni Viñals i Néstor Pindado.

Dalt de l'escenari, els tres protagonistes: Carmen (interpretada per la soprano Marta García Cadena) i els dos mascles del triangle amorós (el tenor Toni Viñals i el baríton Néstor Pindado). El fil conductor de l'òpera va ser una conferència que tres eminències havien de donar sobre el mite de Carmen. Aquí, els tres es van trobar al voltant d'una taula a punt per començar a disseccionar la història i defensar amb vehemència els seus punts de vista.

La primera Carmen va ser la més crua, descarnada, la que des dels inferns tira les cartes del tarot i mor una vegada i una altra a mans del seu amant. La segona va ser totalment oposada, desenfadada. Va ser el moment de riure, de jocs de paraula i d'humor absurd.

La tercera Carmen, la víctima. Acaba a la taula del forense a punt de fer-li l'autòpsia. Morta a ganivetades. Trobada en un descampat. Mig nua i amb nombroses cicatrius al cos. El policia intenta tancar ràpid la investigació. Total, a qui li importa.

Tot plegat, va convertir l'espectacle en un joc teatral i musical al voltant del mite de Carmen.