El castell de Biart a Masarac concentra als darrers dies de setembre la plana major del turisme gironí per tal de celebrar-ne el Dia Internacional. Enguany la festa fou d'allò més lluida i amb una gran participació de tots els sectors implicats.

No hi ha dubte que en un temps de crisi com els actuals, cal fer esforços importants per tal de mantenir un turisme de qualitat, que hauria de ser un dels motors essencials de l'economia de casa nostra. Independentment de la marca Costa Brava, els aldarulls viscuts en els països del Magreb en aquests darrers mesos, han facilitat una allau de turistes que de primer cerquen la seguretat com a element imprescindible en la seva zona de vacances.

La temporada s'ha tancat amb un cert optimisme i unes ocupacions que de debò són molt interessants. Ara les institucions, més que mai, haurien d'apostar de valent per un sector que encara pot créixer més i crear més ocupació. Un dels temes pendents és allargar la temporada i en aquest sentit el mes de setembre ha gaudit d'una climatologia del tot envejable que ens pot fer sentir optimistes en aquest sentit.

Però cal ser realistes i tocar de peus a terra, perquè hom té la impressió que l'administració catalana no aposta prou pel turisme. Podríem repetir algunes de les paraules del discurs d'Antoni Escudero a Masarac, que va parlar clar i català.

La Costa Brava necessita d'un aeroport potent i la Generalitat, la Diputació i les patronals gironines semblen disposats a veure'l morir lentament. I en aquest cas no succeeix el mateix que a Osca, Lleida, Castelló de la Plana o Múrcia que tenen equipaments fantasmes on no es veu ni un vol per casualitat. A Girona, l'aeroport és del tot rendible i prova d'això són els més de cinc milions de passatgers de l'any 2009, tot gestionant 49.000 operacions i 71 tones de càrrega. D'aquesta manera es convertí en el vuitè aeroport de l'Estat espanyol.

La feina turística a les comarques gironines bàsicament la fan els ajuntaments i el Patronat Girona-Costa Brava, al costat del sector privat. En aquest àmbit el territori gaudeix de primeres espases i polítics com en Joan Giraut o en Ramon Ramos,que poden fer una gran tasca si de debò s'ho prenen amb ganes i il·lusió.

La geografia gironina gaudeix de tots els elements necessaris per a competir en la Champions turística. Afortunadament podem conjugar sol, platja, cultura, gastronomía i tradicions. I aquesta circumstància no és a l'abast de tothom i menys entre els nostres veïns competidors.

Però cal especialitzar-se amb un turisme familiar o esportiu si es dóna el cas. Malgrat tot, aldarulls com els viscuts a Lloret de Mar aquest estiu s'han d'intentar eradicar. Em consta que l'Ajuntament selvatà hi treballa de valent i de ben segur ?sabran trobar-hi solucions entre tots els grups municipals representats. La Costa Brava és una gran marca i cal comercialitzar-la conjuntament en les seves campanyes promocionals, per la qual cosa seria una equivocació que cada municipi fes la guerra, en el bon sentit de la paraula, pel seu compte. El Patronat de Turisme al ?costat dels operadors tindran la responsabilitat de fer-ho possible. Si ho aconsegueixen, tots plegats en sortirem ?beneficiats.