«Smartphones» que alteren el ritme del son

Experts conclouen que certes longituds d'ona de llum de telèfons intel·ligents neutralitzen l'hormona que ens fa dormir

09.01.2014 | 14:37
«Smartphones» que alteren el ritme del son
«Smartphones» que alteren el ritme del son

Està tenint problemes per dormir? Comprovi si no hi ha una resplendor a centímetres del coixí. Usar un telèfon intel·ligent, tablet o laptop a l'hora de ficar-se al llit pot posposar el son, segons científics de l'Escola de Medicina de Harvard, que han arribat a la conclusió que determinades longituds d'ona de llum neutralitzen l'hormona melatonina inductora del son al cervell.

«Ens hem canviat biològicament per deixar d’adormir-nos aviat», va dir Charles A. Czeisler, professor de medicina del son a la Harvard Medical School. «L'increïble és que seguim tractant de llevar-nos amb les gallines».

El resultat és menys son –i menys temps perquè el cos es recuperi–. Tenir com a rutina menys de vuit hores de son compromet la lucidesa, el temps de reacció, l'eficiència, la productivitat i l'humor, segons la Fundació per a la Salut del Somni d'Austràlia.

Només als Estats Units, els ingressos de les clíniques que tracten els trastorns del son van créixer un 12 per cent anualment des de 2008 fins a 2011, arribant a 6.000 milions de dòlars, segons IBISWorld. Els conductors amb tendència a adormir-se al volant causen 1.550 víctimes mortals per any als Estats Units, estima el Departament Nacional de Transport, i els accidents lligats a l'insomni en la feina representen un cost anual de 31.100 milions de dòlars, va revelar un estudi l'any passat. La son insuficient s'ha tornat tan freqüent que actualment es considera una epidèmia de salut pública, segons els Centres per al Control i la Prevenció de Malalties dels Estats Units.

«El son es troba en una batalla pel nostre temps per a la vida laboral, la vida social i la vida familiar», va dir David Hillman, especialista en son al Sir Charles Gairdner Hospital de Perth, Austràlia occidental, i president de la Fundació per a la Salut del Somni. «Per a molts de nosaltres, en aquesta batalla es posiciona en un miserable quart lloc».

Molts aparells

Les pertorbacions regulars del son estan associades a dolències com l'obesitat, la diabetis, la cardiopatia i el càncer, segons Hillman. La Fundació Nacional del Son a Arlington, Virginia, va encarregar un sondeig que va abastar a 1.500 adults seleccionats a l'atzar als Estats Units, Canadà, Mèxic, Alemanya, el Regne Unit i Japó amb la finalitat de comprendre l'entorn dels dormitoris on dormien i el seu efecte en el son per a la seva primera Enquesta Internacional ­sobre Dormitoris 2013. Els resultats, donats a conèixer al setembre, van demostrar que més de la meitat dels enquestats als Estats Units, Canadà i el Regne Unit i dos terços a Japó, utilitzaven una computadora, laptop o tablet durant l'hora prèvia a ficar-se al llit.

Almenys dos terços de les persones en tots els països sondats miraven TV durant l'hora prèvia a ficar-se al llit. Solament la meitat va dir que aconseguia dormir ben tota la nit durant la setmana laboral.

«És un tema a gran escala, sobretot quan parlem de tecnologia», va dir Sarah Loughran, investigadora a l'àrea del somni a la ­Universitat de Wollongong, al sud de Sydney. «No parlem solament dels telèfons mòbils –són les iPads, les TV, les laptops. Moltes d'aquestes coses estan en el dormitori».

Els fabricants de telèfons intel·ligents van despatxar 724 milions d'unitats en l’àmbit mundial l'any passat, en comparació de 151 milions el 2008, segons dades recopilades per Bloomberg.

Salut

Cinc trucs per evitar la síndrome postvacacional
Cinc trucs per evitar la síndrome postvacacional

Cinc trucs per evitar la síndrome postvacacional

Descobreix les pautes que has de seguir per tenir un retorn a la feina el menys brusc possible

Com evitar els refredats de l´aire condicionat

Com evitar els refredats de l´aire condicionat

Els canvis de temperatura afavoreixen l'aparició de malalties a les vies respiratòries altes

Cinc trucs per protegir els cabells a l´estiu

Cinc trucs per protegir els cabells a l´estiu

Recomanacions per evitar que el nostre cabell es deteriori amb el sol, l'aigua de mar o el clor de...

Com actuar davant d´una cremada solar?

Com actuar davant d´una cremada solar?

Hidratar molt, no estirar la pell i fer servir roba suau són alguns dels consells que et poden...

Enllaços recomanats: Premis cinema