Les altes temperatures i la manca de neu han provocat un pont amb menor afluència d'esquiadors a les pistes que l'any passat i, sobretot, han ensorrat les expectatives dels hotels de muntanya, que esperaven unes ocupacions del 90% i s'han hagut de conformar en molts casos amb un pobre 65%. Altres efectes d'aquest pont de la Puríssima han estat els 80.000 passatgers que han passat per l'aeroport de Girona des de divendres fins ahir, i dos dies festius d'obertura de comerços que a les comarques de Girona van aprofitar sobretot les grans superfícies, ja que bona part del petit comerç va preferir mantenir les portes tancades.

Les estacions d'esquí gironines van tancar el Pont de la Puríssima havent rebut més de 20.000 esquiadors i amb la vista posada en el descens de temperatures anunciat pels propers dies. La Masella i La Molina són les dues estacions que més afluència d'esquiadors van tenir, mentre que les del Ripollès (Núria i Vallter 2000) amb prou feines en van rebre 2.000, perquè només van obrir les zones de debutants i el parc lúdic. Ahir, quan molts dels turistes ja havien emprès la tornada, La Molina tenia cinc pistes obertes de 53 que en té i la Masella, onze. El fet que hi hagi hagut dies que s'hagin fregat els 10ºC a alçades de 1.600 metres va comportar que les dues estacions de la Cerdanya no poguessin obrir la majoria de les pistes, a diferència de l'any anterior.

Montse Coronas, directora comercial de La Molina, explicavaque, de mitjana, cada dia del pont han passat uns 2.000 esquiadors per les instal·lacions. "La valoració que fem del pont és positiva, i tot i que l'any passat va ser excepcional, si ho comparem amb altres períodes anteriors, aquest principi de temporada no és tan atípic com sembla", va indicar.

L'estació que va rebre més ?afluència de visitants va ser Masella. En total, els seus responsables calculen que hi han passat uns 16.000 esquiadors durant el pont. La directora comercial, Maite Martí, concreta que el fet que les pistes estiguin situades a la banda nord de la muntanya, fa que no rebin tanta llum del sol i permet mantenir la neu més dura.

La manca de neu també va jugar una mala passada als hotelers, i a la Cerdanya els establiments es van quedar lluny del 90% d'ocupació que pensaven assolir amb reserves de darrera hora.

"Comptàvem poder arribar fins al 90% d'ocupació, però ens hem quedat al 65%; no ha anat massa bé", explicava la presidenta dels hotelers de la Cerdanya, Núria Vidal.

El seu homòleg del Ripollès, Ramon Turrats, tot i que encara no disposava de dades tancades, avançava que "aquest any no ha estat tan bo com ens esperàvem". Segons va indicar, als extrems de les valls l'ocupació potser ha augmentat una mica aquests darrers dies, però que a la resta es pot haver quedat en un 80%.

A més, Turrats també va remarcar que amb la crisi, tot i que hi hagi hagut turistes, s'ha notat un refredament de la despesa. "Molts s'estan de fer extres, com ara sopar a la carta o fer mitja pensió", explicava. De tota manera, el president de l'Associació d'Hostaleria del Ripollès diu que tampoc cal "dramatitzar" perquè, al cap i a la fi, de turistes sí que n'hi ha hagut.

200.000 visitants

El desencant del sector hoteler contrastava amb l'alegria del comercial, almenys pel que fa a les grans superfícies. Mentre la majoria del petit comerç va optar per no treballar ni diumenge ni ahir, les grans superfícies comercials van assolir bones xifres, si no de ?compradors, sí almenys de visitants.

Per l'Espai Gironès, per exemple, van passar entre dissabte i ahir més de 200.000 persones, segons afirmava a aquest diari el seu gerent, Pau Jordà. Malgrat tot, Jordà reconeixia que no totes aquestes persones eren compradors, sinó que eren simples passejants. "De tota manera, i a l'espera de tenir els resultats concrets, estem satisfets de com han anat les vendes aquest pont, tenint en compte el moment de crisi", va incidir el gerent.

Les empreses agrupades en l'Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (ANGED) a Catalunya van fer també un balanç positiu de públic i vendes durant el pont. "Els resultats obtinguts, respecte a les mateixes dates del 2008, han estat superiors en nombre d'articles adquirits i fins i tot en el volum de vendes, les dades de les quals es concretaran durant els pròxims dies", va assenyalar en un comunicat aquesta patronal. Segons la nota, "la política de suport al consumidor amb preus molt competitius, juntament amb el millor servei i els horaris més afins a les necessitats reals del ciutadà, han estat determinants per a l'activitat comercial d'aquest pont".

ANGED creu que si es manté aquesta tendència durant les pròximes setmanes, es podria confirmar una reactivació del comerç durant la campanya de Nadal.

80.000 viatgers a l'aeroport

També durant els quatre dies que ha durat el pont -cinc, perquè a efectes aeroportuaris el pont es va començar a notar divendres al vespre-, uns 80.000 passatgers han passat per les instal·lacions de l'aeroport de Girona, en més de 400 operacions d'aterratge i ?enlairament. El dia amb més usuaris de l'aeroport va ser precisament divendres, amb més de 17.000.