Preocupació i sobretot molta alerta per veure com evoluciona la situació. Així està el sector turístic i empresarial gironí des que ha sabut que Ryanair començarà el setembre a operar des de l'aeroport de Barcelona amb vint rutes, disset de les quals similars a les de l'aeroport de Girona. Preocupació per si la segura disminució -almenys- de freqüències de vols afectarà l'economia de les comarques de Girona, i estat d'alerta per si a la llarga això significa una reducció del nombre de rutes o inclús la marxa de Ryanair de Girona.

antoni escudero

president de la federació d'hostaleria

Ells diran que no, però a poc a poc aniran desviant més vols de Girona cap a Barcelona"

Per al representant dels hotelers gironins, l'aeroport i el turisme a les comarques de Girona quedaran "tocats, segur". "Però això estava cantat, tots sabem que la majoria de viatgers de Ryanair que aterraven a Girona tenien Barcelona de destinació, i l'aerolínia mira pel seu negoci". Escudero és dels que estan convençuts que tot plegat no ha fet més que començar: "Ryanair dirà que no, però veuràs com anirà desviant rutes de Girona cap a Barcelona, cada vegada més". Segons Escudero, amb aquesta anunci "el turisme comença a perillar", i és hora de reunir-se empresaris i administracions per intentar minimitzar al màxim el que ell interpreta com la fuga de Ryanair.

ENRIC DOTRAS

president hostaleria lloret de mar

Suposo que s'eliminaran rutes, però segurament només domèstiques"

Lloret de Mar és una de les localitats que més s'ha beneficiat turísticament de Ryanair. Per això, Enric Dotras admet que hi ha "una mica de preocupació". Creu que la compa?nyia irlandesa "portarà a Barcelona algunes línies", i que a Girona s'eliminaran probablement "rutes domèstiques". A Lloret això no els preocupa gaire perquè el turisme que els arriba en avió és majoritàriament estranger "i no crec que eliminin línies internacionals". "Però com a gironins ens sabrà greu perdre l'oportunitat de viatjar a altres ciutats des del nostre aeroport", assenyala.

martí sabrià

gerent costa brava centre hotels

Em preocupa perquè la facilitat de comunicació és important, avui que primen les estades curtes"

No amaga preocupació, i dóna per fet que hi haurà menys vols a Girona. Remarca que "Ryanair ha provocat un gran augment de les estades curtes a les comarques de Girona, inclús de turistes que tenen segona residència i abans només venien un cop a l'any". A més, assenyala que no és poca la gent que es dirigia a Barcelona però que en aterrar a Girona s'ho "apuntaven" per a un proper viatge. "Tots els que criticaven Ryanair eren uns il·luminats, perquè els beneficis en tots els ordres han sigut immensos". Admet que Ryanair "es pot perdre, i seria una llàstima".

Lluís mundet

degà de la facultat turisme de la udg

Fa por pensar com pot estar d'aquí a un any l'aeroport de Girona"

Remarca que la notícia "em sap greu i m'ha posat de mal humor". El degà de la facultat de Turisme fa una crida a la calma perquè assegura que no estan gens clares les intencions de Ryanair. "Pot ser que vulguin mantenir igual Girona i anar a Barcelona per menjar mercat a altres aerolínies", explica. "Però tampoc no és descartable que hagin planejat deixar Girona", afegeix. Sigui com sigui, Mundet reconeix que "fa por pensar com pot estar d'aquí a un any l'aeroport de Girona". De tota manera, el professor no veu gens clara l'aventura de ?Ryanair a Barcelona "on no seran gens ben vistos, mentre que aquí són la nineta dels ulls".

Jordi Comas

president de la foeg

Segur que baixarà el nombre de passatgers, esperem que el forat l'omplin altres companyies"

President dels empresaris gironins i alhora empresari turístic, Jordi Comas recalca que "per Ryanair els gironins hem fet inversions molt fortes que no es poden deixar perdre". Es troba "preocupat però bastant tranquil", perquè passi el que passi, "ningú traurà a Girona que ja estem en el mapa aeroportuari europeu". Això sí, alerta que a partir de com quedi la situació, "haurem de veure com es negocia el nou conveni que s'ha de signar a finals de 2011".

Lluís Torrent

president de federatur

Si Ryanair només té 20-25% d'ocupació en una ruta, la suprimirà"

El president de la patronal catalana d'apartaments de lloguer, el gironí Lluís Torrent, té "la sensació que s'acabaran perdent rutes des de Girona, i espero equivocar-me". Torrent té clar que Ryanair "és mercenària i fa el que li convé" i que difícilment Girona podrà lluitar contra "l'atractiu turístic de Barcelona". Tem que els turistes que vulguin venir a Girona acabaran havent d'aterrar a Barcelona i allà, en tot cas, agafar bus fins la Costa Brava.

josep codina

ugt d'aena a l'aeroport de girona

A l'aeroport es nota que hi ha certa preocupació, es parla d'un 30% menys de passatgers"

El representant sindical veu probable una reducció de vols, però aquesta no afectarà una plantilla d'Aena "ja sota mínims". Sí que creu que perjudicarà altres negocis de l'aeroport, com lloguer de cotxes, taxis, cafeteria, etc.