Els billets dels trens d'alta velocitat (TAV) entre Barcelona i París es poden comprar ja mateix a les taquilles de Renfe. La companyia ferroviària espanyola i la seva homologa francesa (SNCF) van anunciar ahir la posada en funcionament del nou servei per a passatgers pel pròxim 19 de desembre.

De totes maneres, el bitllets que es comprin només cobriran de forma parcial, i provisional, l'alta velocitat ferroviària entre la capital catalana i la francesa. D'una banda, perquè la posada en servei definitiva de la línia entre Barcelona i Figueres no està prevista fins a finals de 2012, o principis de 2013. Aquesta és la data en què es preveu que Adif pugui acabar totes les obres del TAV entre Figueres i Barcelona. I, d'altra banda, el trajecte es cobrirà de forma parcial perquè entre Figueres i Barcelona els passatgers hauran de finalitzar (o iniciar) el viatge per la línia convencional.

El president de Renfe, Teófilo Serrano, va explicar que els usuaris que, per exemple, vinguin des de París hauran de fer un transbordament a l'andana de la nova estació Figueres-Vilafant i continuar el trajecte per la línia convencional fins a Barcelona. "Uns transbordaments que duraran entre 15 i 20 minuts i que permetran uns temps de viatge considerablement millors que els d'ara", va concretar.

En aquest sentit, Teófilo Serrano va garantir que les característiques del servei un cop s'hagi canviat de tren "seran les mateixes que les dels trens de llarga distància que s'utilitzen a Catalunya des de fa menys d'un any".

Fins ara el trajecte entre Barcelona i París es cobria en aproximadament 12 hores. Amb el TAV en funcionament des de Figueres es permetrà reduir el viatge a unes 7 hores i mitja, segons va concretar Teófilo Serrano. Renfe i SNCF han presentat una oferta inicial amb dues freqüències diàries per sentit entre Barcelona i París, amb parades intermèdies a Perpinyà, Narbona, Montpeller, Nimes. Des de Barcelona-Sants les sortides, fins ara, previstes són a les 9.00 hores i a les 13.00 hores. mentre que des de París-Gare de Lyon s'han programat a les 7.20 hores i 15.20 hores.

La venda a taquilles

El bitllet de Barcelona a París es podrà comprar a partir de 63,30 euros amb preus promocionals i per 130,90 en la tarifa general. La comercialització es farà, segons va concretar el president de Renfe, amb els habituals preus i descomptes del 40 i 60% sobre la tarifa general. Mentre que el trajecte Figueres-París, i les seves parades intermèdies, disposarà de diversos preus promocionals amb descomptes de fins al 50% per la compra anticipada.

De moment, però, els bitllets del TAV fins París només es podran comprar a les taquilles i a les oficines de venda de Renfe. El president va concretar que esperen poder oferir-los a través del portal a partir de la pròxima primavera. A més també es podran comprar els bitllets a través de la filial de distribució dels ferrocarrils francesos (Rail Europe) i la seva pagina web www.tgv-europe.es. Per la seva banda, des de SNCF, sí que s'oferiran els bitllets a través de tots els canals habituals de venda.

TP Ferro, a punt

Des de TPFerro van informar ahir que tindran la via a punt per al 19 de desembre. En aquest moment, i fins a la primera setmana de desembre, s'estan portant a terme assajos contractats amb la SNCF francesa, marxes comercials, fent el trajecte en prova a les mateixes hores en què circularan a partir del 19 de desembre. L'únic que queda pendent és el darrer dels tres simulacres de seguretat al túnel del Pertús previst per al 30 de de novembre simulant un incendi al túnel i els darrers tràmits per permisos i autoritzacions administratives. L'Estat ha hagut d'idemnitzar amb 108 milions TP Ferro pel retard que acumula la posada en servei.

Reaccions des de l'Alt Empordà

"És una excel·lent notícia i confiem que sigui el primer pas per la consolidació de Figueres com a ciutat en xarxa". Així ho valora l'alcalde de Figueres, Santi Vila (CiU), mentre l'alcaldessa de Vilafant, Consol Cantenys (PSC) considera que "és un alicient més, una bona notícia per al nostre municipi i per a la comarca". Però, tot i la satisfacció per l'entrada en servei, es preveu que no estiguin enllestits ni tan sols els accessos urbans des de Figueres i Vilafant. Vila constata que "segur que no estaran, m'he cansat de denunciar-ho, totes les infraestructures no s'han fet, i el que havia dit Adif tampoc". L'alcalde es refereix als accessos des de les principals vies com la C-260, però també el tram urbà en el qual tenen un conveni amb Adif per fer una part dels treballs. Malgrat això, Vila reconeix que el preocupa "relativament poc" perquè els de Figueres estaran en breu i els de les carreteres importants s'ha de tenir en compte "que l'estació entrarà en servei a ple rendiment a partir de 2012". Cantenys, per la seva banda, assegura que en aquest moment es treballa "14 hores diàries per tenir a punt" l'accés des del seu terme, des de la N-260, al trencant a Puig Grau, o s'haurà de passar per una via encara per asfaltar. vilafant/figueres