Els ajuntaments gironins estan endeutats. La crisi econòmica ha agreujat, encara més, la situació econòmica d'alguns consistoris de la província que estan obligats a emprendre mesures d'austeritat per poder seguir prestant serveis públics a la ciutadania. Per això una de les propostes, entre moltes de la societat gironina, per evitar els Expedients de Regulació d'Ocupació (ERO) als consistoris consisteix a mancomunar serveis per reduir costos. Ara bé, el deute viu dels ajuntaments gironins ascendia a finals de 2009 a 582,5 milions d'euros, un 17% més que al 2008, segons el Ministeri d'Economia.

A l'espera de conèixer les dades del 2010, Castell-Platja d'Aro (2.967 euros de deute bancari per habitant), Sant Joan les Font (2.109 euros per habitant), Tossa de Mar (1.935), Setcases (1.780), Planoles (1.774) i Port de la Selva (1.703) són els municipis gironins més endeutats de la demarcació. Aquests sis ajuntaments se situen entre els quinze de Catalunya amb major deute per habitant l'any 2009.

A pocs dies de la cita amb les urnes, s'obre un interrogant. Els nous governs locals apostaran pels ERO per intentar alleugerir les hisendes locals? Els sindicats rebutgen la mesura i recorden que és una figura "pensada per a les empreses i no per als ajuntaments". Des de l'Associació Catalana de Municipis es considera "inevitable realitzar ajustos econòmics" però considera que això no s'ha de traduir "en una onada d'expedients de regulació". Per la seva banda, els empresaris recorden que els consistoris no tenen més remei que "adaptar-se a la situació i reduir el seu dèficit".

De fet, qui va obrir la veda a aquestes actuacions va ser València, en concret, l'Ajuntament d'Alboraia, que va proposar un ERO per acomiadar una trentena de llocs de treball i mitigar així la partida de la despesa. La proposta va ser rebutjada de pla per la Generalitat perquè es tracta d'un instrument reservat a les empreses però sí en el cas de les empreses públiques.

En teoria els expedients de regulació d'ocupació no els poden fer els ajuntaments. És la figura que tenim per a les empreses"

La secretària general del sindicat UGT a les comarques gironines preveu que a partir del 22 de maig hi haurà més retallades i alguns acomiadaments. "Ja es comencen a preveure però ara s'aguanten per les eleccions", explica. Bassa nega, tal com assegura la patronal CEOE, que l'administració pública estigui sobredimensionada. Segons el seu punt de vista, s'hauria d'entrendre l'ajuntament "com un tot" i aconsella redistribuir el personal. "Per exemple, es podrien moure administratius dels serveis econòmics als serveis socials". En cap cas, considera que facin falta acomiadaments.

La meva opinió és que serà bastant més greu del que ara sembla. Més generalitzat del que podem pensar"

Bellvehí assegura que actualment existeixen mecanismes de dret públic que permeten la reducció de les plantilles dels ajuntaments i augura que després del 22-M alguns consistoris podrien presentar un ERO. Considera que els nous equips de govern haurien de fer una auditoria "el primer dia i dir tota la veritat". Bellvehí assegura que els ajuntaments no tenen "més remei" que aplicar mesures extremes per intentar no perdre diners i "òbviament intentar augmentar els recursos generant noves empreses i ocupació". Aquest advocat, a més, adverteix que actualment es produeix un cercle viciós. "L'Estat està incomplint pagaments amb la Generalitat que, a la vegada, incompleix amb els ajuntaments. Els consistoris incompleixen els pagaments amb les empreses i aquestes ho fan amb les empreses i els treballadors".

No m'estranyaria que hi hagués un expedient de regulació d'ocupació en algun ajuntament tot i que ho lamentaríem i no és millor que pot passar. El mateix passa en les empreses que malauradament ho han de fer per adaptar-se a la nova situació"

L'any 2009 la Federació d'Organitzacions Empresarials de Girona ja va advertir a l'administració que s'havia d'adaptar a la nova situació econòmica. Tres anys després, la FOEG manté la seva recomanació. "El que no poden fer és generar més dèficit", assegura el president de la federació, Jordi Comas, que recomana a les corporacions locals trobar mesures de col·laboració i participació però sense perdre la seva "particularitat". La via que proposa la FOEG passa per "mancomunar serveis". Comas augura que després de les eleccions els pressupostos municipals s'hauran d'ajustar a la realitat. "Si els ha baixat la xifra de recaptació, s'hi hauran d'adaptar", conclou.

Els nous governs hauran de fer front a una de les situacions més complicades de la història de nostra democràcia local: el moment de més demandes socials derivades de la crisi serà també el moment més difícil de les hisendes locals"

L'Associació de Municipis de Catalunya assegura que els consistoris han de poder redimensionar les plantilles en funció de les necessitats de cada període. Pel que fa a la possibilitat d'aplicar un ERO als consistoris, el president de l'associació, Salvador Esteve, recorda que "al personal laboral de les administracions públiques se'ls aplica el dret laboral i en conseqüència pot existir un ERO, si es donen les circumstàncies i requisits exigits per la llei".

L'Associació Catalana de Municipis considera que un dels problemes actuals amb el qual es troben els ajuntaments és "l'assumpció de competències impròpies per part dels ens locals i que representen gairebé el 30% del pressupost municipal". Creu que el "que està sobredimensionat és el catàleg de competències locals". Per això demana una revisió del sistema de finançament local que permeti als ajuntaments seguir oferint serveis a la ciutadania. El president de l'Associació, Salvador Esteve, aposta per aplicar noves formes de gestió "com ara la mancomunació de serveis".