Feia pocs dies que Ryanair havia deixat de fer el vol Girona-Madrid i l'anomenada societat civil gironina havia convocat un protocol·lari acte per presentar un manifest per reclamar la gestió de l'aeroport. Era el 5 de maig d'aquest any i es va aprofitar per anunciar pomposament que la ruta amb la capital d'Espanya es recuperaria en breu. Fins i tot es va posar el setembre vinent -o sigui l'actual que estem a punt d'acabar- com a data per a la posada en marxa de la línia.

Els encarregats de fer pública la bona notícia van ser el presient de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, i Spanair, la companyia que en teoria havia de fer-se càrrec de l'enllaç. Espadalé va ser molt clar: "Ahir Ferran Soriano -president de l'empresa aèria- em va confirmar personalment que podia dir en aquest acte que el setembre Spanair podrà volar a Madrid des de l'aeroport de Girona".

Poc després, el director de relacions institucionals i comunicació de Spanair, Jordi Juan, confirmava la notícia, tot i que ja hi afegia un condicional: "Sempre que no hi hagi cap altra companyia que l'ofereixi".

Intent de negociació

Ahir, el discurs d'Espadalé ja no era tan optimista, ja que quatre mesos després d'aquell anunci encara no s'ha pogut reunir amb Ferran Soriano, segons va admetre ell mateix en unes declaracions prèvies a la presentació d'un estudi econòmic a Figueres. El president de la Cambra va parlar de les negociacions amb la companyia, que no han passat de l'intent, per intentar pal·liar l'eliminació de rutes que Ryanair ha fet efectiva aquest any a l'aeroport de Girona.

Espadalé va manifestar el seu desig de poder solucionar aquest tema com més aviat millor, però va reconèixer que encara no ha pogut reunir-se amb el president d'Spanair i que no sap quan ho podrà fer. Evidentment aquestes declaracions aporten ben poc optimisme a la situació i més quan fa pocs dies el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, admetia quin és el problema, que no és altre que els diners.

Segons l'alt càrrec de la Generalitat, el vol seria absolutament deficitari i perdria entre 1 i 2 milions d'euros. Del que es tracta, segons Font, és de reduir aquest dèficit fins a acostar-lo al zero, el que en aquests moments no sembla una tasca fàcil.

Malgrat que per l'anunci del maig semblava que la cosa estava força lligada, aquest setembre Diari de Girona ha publicat en dues ocasions els dubtes que realment hi ha sobre la línia amb Madrid. A principis de mes Spanair ja no assegurava el vol i recordava les dues condicions que havia posat: que cap altra companyia s'interessi i rebre ajudes de les institucions.

Pocs dies després, la data anunciada el maig ja havia canviat i l'empresa assegurava que el setembre seria impossible i que, en tot cas, es posaria en marxa a l'octubre.

Reclam pel Corredor

El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va instar ahir el Govern central a prioritzar el corredor del Mediterrani, on va assegurar que es concentren "pràcticament el 60 per cent de les exportacions" espanyoles.

"On hi ha l'activitat econòmica important a Espanya és al Llevant. Pràcticament el 60 per cent de les exportacions es fan aquí i moltes de les transaccions econòmiques es fan aquí", va assenyalar Espadalé abans de presentar un informe de conjuntura econòmica de l'Alt Empordà a l'Escola d'Hostaleria de Figueres.

Espadalé va apuntar que si el que es vol és "rendibilitzar les inversions" això només pot fer-se des del corredor del Mediterrani i va lamentar que des de Brussel·les s'hagi rebut de moment més suport a aquest projecte que des de Madrid.

"El problema és que Madrid no presenta com a prioritari el corredor del Mediterrani sinó el central, l'Atlàntic", va denunciar Espadalé. El representant de la Cambra de Comerç va voler contrastar la falta de resposta per part del Govern central amb la subvenció de 800.000 euros que ha ofert la Unió Europea per poder fer possible el corredor del Mediterrani, "perquè creuen en el projecte".