El sindicat UGT va denunciar ahir a la Inspecció de Treball l'empresa encarregada dels serveis de terra de Ryanair a l'Aeroport de Girona, Lesma Handling, a la qual acusa de contractar personal a través d'Empreses de Treball Temporal (ETT) mentre aplica un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO). El Departament d'Empresa i Ocupació va donar el beneplàcit a aquest Expedient de Regulació d'Ocupació el passat 7 de novembre, ja que la companyia va al·legar un important descens de feina per la dràstica disminució de vols de la companyia irlandesa de baix cost en el Girona-Costa Brava. Girona | EFE/DdG

El ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria, va fer explícit ahir el seu rebuig a la instauració d'una taxa turística sobre les pernoctacions per part de la Generalitat perquè, segons va assegurar, afectarà negativament un sector que ha de ser "motor" de la recuperació econòmica a l'Estat. Va afegir que aplicar aquest gravamen no és manera de competir. També va assenyalar que el pagament de subvencions a companyies aèries com Ryanair és "pa per avui i fam per demà" i a la llarga perjudiquen el sector. En aquest marc va anunciar la seva voluntat de negociar amb les comunitats autònomes per "homogeneïtzar" el marc normatiu i potenciar la "marca Espanya".

Dilluns passat el responsable d'Indústria, Energia i Turisme ja va advertir en una entrevista a Diari de Girona que el Govern espanyol no s'havia plantejat aplicar una taxa per turista. Soria va afirmar llavors que "això és una competència de les autonomies, i són elles les que decideixen. Des del Govern de la nació serem respectuosos amb aquestes decisions".

Tanmateix, en la roda de premsa on va presentar les dades del balanç turístic del 2011, Soria va anar una mica més enllà i va assegurar que segons el seu criteri "ni s'ha d'exigir gravàmens addicionals als turistes ni se'ls ha de pagar per venir". Segons el ministre, cal respectar les decisions que les comunitats autònomes vulguin adoptar dins del seu marc normatiu, però "el sector turístic és suficientment important a Espanya com perquè no es gravi el turista amb una taxa addicional".

Malgrat que va recordar que la Generalitat va rebaixar el seu plantejament inicial, Soria va assegurar que la taxa turística que es vol implantar a Catalunya "no és gaire congruent" amb la voluntat d'impulsar el sector com a motor de la reactivació econòmica i "es pot comparar" amb l'Impost sobre l'Activitat Econòmica (IAE) que l'Executiu de José María Aznar ja va eliminar el 1997.

Un criteri que fa extensible també a la política del Govern de pagar subvencions a companyies com Ryanair perquè portin viatgers als aeroports de Reus i Girona. "No crec que sigui una bona política que una institució pública utilitzi recursos públics per pagar turistes que vinguin a Espanya" va dir, perquè aquest tipus de companyies acostumen a retirar la línia tan bon punt deixen de rebre la subvenció, i per tant l'impuls que generen aquestes pràctiques "és volàtil".

Segons Soria, les subvencions per passatger són, a més, contraproduents perquè castiguen la resta de companyies "estables". El ministre d'Indústria va afegir: "Crec que Espanya té prou atractiu per ella mateixa com perquè no s'hagi de subvencionar" l'arribada de turistes i que cal "no estar supeditats a companyies que rebin ajudes", va dir.

José Manuel Soria, també va descartar que el Govern vagi a aplicar incentius fiscals sobre el sector turístic, com una reducció de l'IVA, perquè "no és el moment" a causa de la delicada situació per la que travessa el país, amb una desviació del dèficit del 8%.

Soria va reconèixer que l'aplicació d'aquests incentius "seria bona per al sector", però va recordar que el 2012 cal ajustar la desviació de dèficit d'un 8% a un 4,4%, fet que suposa uns 36.000 milions d'euros, per la qual que el Govern no té marge per aplicar-los.

La fi de l'"embolic" normatiu

Pel que fa a les reformes necessàries per al sector, Soria va subratllar que no es tracta d'eliminar el realitzat per l'anterior gestió, sinó de crear un nou full de ruta per al període 2012. Entre les principals reformes a abordar és la simplificació i unificació de la legislació aplicada al turisme en les diferents autonomies perquè considera que la diversificació existent afecta la imatge d'Espanya.

En aquest sentit, Soria va anunciar que té intenció de negociar amb les comunitats autònomes i la resta d'administracions per posar punt i final a "l'embolic normatiu" que segons va assegurar castiga el sector, perquè "al llarg dels últims anys hi ha hagut una proliferació en alguns casos excessiva de lleis, i això ha provocat diferència de marcs normatius d'uns territoris respecte a altres, fet que perjudica la marca global a Espanya que és la que hem de vendre a tot el món".

Un dels objectius del seu mandat, va dir, serà precisament arribar a acords amb els territoris per "evitar aquestes distorsions que es produeixen per l'heterogenïtat de normes", perquè fins ara "s'ha legislat de manera que s'ha fet impossible complir el 100% dels preceptes d'una norma" fet que provoca que els projectes d'inversió "es paralitzin".

Soria també va fer explícit el seu compromís clar de potenciar la "marca Espanya" per sobre de les "especificitats" de cada territori en el període 2012-2016. Segons el titular d'Indústria, aquest ha de ser "el paraigües" sota el qual han de ser les marques de cada territori.