L'AP-7 és cada vegada més cara i la N-II es converteix en l'única carretera gironina i gratuïta que permet recórrer un traçat similar al de l'autopista. Així, la pujada dels peatges al voltant d'un 14 % entre gener i setembre d'aquest 2012 ha fet disparar les alarmes del que aquest increment de preu de l'AP-7 pot suposar: un augment de vehicles que acabaran circulant pel tram gironí de la N-II, que continua pendent de desdoblar.

En aquest sentit, el responsable tècnic de la Fundació RACC, Lluís Puerto, assenyala que la pujada de tarifes "podria provocar un augment de vehicles" que passen per la Nacional, ja que "la crisi econòmica ha agreujat aquesta tendència". El motiu és que "un ampli diferencial del cost entre l'AP-7 i les vies gratuïtes l'únic que pot fer és incrementar la xifra dels vehicles que passen per les carreteres que no són de pagament".

A part, Puerto destaca que actualment, "la meitat de camions que circulen per la N-II entre la Jonquera i Girona no tenen la necessitat de passar-hi perquè són de recorregut internacional i, per tant, no es dediquen al transport local". Es tracta, doncs, "de vehicles pesants que eviten pagar" l'elevat cost de l'AP-7 i que teòricament "haurien de circular per l'autopista". El RACC indica que "la presència de camions a la N-II fa més tensa la situació, ja que augmenta la perillositat perquè es poden produir molts més avançaments".

Lluís Puerto afegeix que "entre els últims dos i tres anys ha disminuït el trànsit a la majoria de carreteres de Catalunya i de l'Estat espanyol menys a la N-II, perquè absorbeix més transit del que li correspon". Segons Puerto, és una via que "no es troba preparada" en el tram gironí "per absorbir l'actual volum de vehicles". Per això, des del RACC alerten que el desdoblament de la N-II a les comarques gironines "està totalment justificat". Segons els estudis de trànsit, actualment passen uns 20.000 vehicles diaris per la Nacional a l'altura de Girona, i uns 16.000 en el tram d'aquesta carretera que passa per Figueres.

Més peatges

Per part seva, el president de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), Ricard Riol, assenyala que "si s'apliqués un peatge a tots els vehicles que entren per la frontera amb França, s'hauria de pagar per circular tant per l'AP-7 com per la N-II". Així, segons Riol, "es reduiria l'alt nivell de trànsit que actualment registra la Nacional a Girona" i, possiblement, "també baixaria la presència de camions".

Des de la plataforma PTP aposten per "reduir la velocitat de circulació a la N-II, ja que el fet més important és poder salvar vides i amb el model actual només hi ha accidents". Ricard Riol destaca que "la política de peatges ha de canviar, perquè hauria de basar-se sobre els vehicles i no en les infraestructures". Per Riol, "l'AP-7 té més carrils que les autopistes que hi ha per la resta d'Europa". Però, en canvi, "la majoria de territoris europeus tenen moltes més vies de tren que les infraestructures ferroviàries catalanes". L'associació PTP indica que "és necessari descongestionar les alternatives de transport per evitar engrandir les empreses privades".