"L'aorta econòmica del país". Així va definir el president de la Generalitat, Artur Mas, l'Eix Transversal, que des d'ahir ja està obert al trànsit com una autovia que creua Catalunya conectant Girona amb Lleida amb dos carrils per banda, amb trams en els quals hi ha tres carrils. Acompanyat del nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i del president de Cedinsa, Pedro Maqueda, Mas va mostrar-se satisfet per haver completat una obra que ha de portar una gran rendibilitat econòmica i social per al país, i que aporta una "gran qualitat interna que hem de saber aprofitar". El president va destacar que és una obra que ha de donar molta vitalitat "al cor de Catalunya" i que són les infraestructures que treguin rendiment econòmic per les quals s'ha d'apostar. "Moltes més obres com aquesta no podrem fer, hem de veure quin rendiment treiem".

Mas va defensar també que "quan hi ha possibilitats de decidir per nosaltres mateixos, ens espavilem molt millor i podem funcionar millor", en referència al fet que aquesta és una obra impulsada i realitzada per la Generalitat. "Quan depenem de fora, tardem més", va constatar, mencionant l'exemple de la posada en marxa del TAV entre Barcelona i Figueres de la setmana que ve, una infraestructura que ha estat feta per l'Estat espanyol.

Per la seva banda, Santi Vila, que va fer el parlament inaugural de l'acte, va destacar que s'ha resolt "un problema de seguretat" en una carretera que en el darrer any ha acumulat 100 sinistres i 10 accidents amb resultat de mort. A més, va destacar l'aplicació del model del peatge a l'ombra, un sistema de finançament a seguir "sempre que no n'abusem". "Qui utilitza i contamina, paga", va sentenciar. Vila va recordar també que s'ha posat de relleu la capacitat de la Generalitat ja que hi ha altres autovies com l'A-26 o la N-260 que l'Estat no està fent.