L'escriptor va ser dissabte a Lloret oferint un recital per donar suport al Manifest de Novembre i refusar la construcció de la variant que haurà de connectar l'autopista C-32 amb la vila passant pels paratges de Sant Pere del Bosc, l'Àngel i les Alegries.

Per què ha decidit donar suport al Manifest de Novembre?

Perquè en el fons no es tracta d'una qüestió exclusiva de Lloret. Hi ha una tendència general de destrossar el paisatge sobre la base de no sé quins arguments quan l'argument principal ha de ser la preservació del país.

Com és que recita Verdaguer per a l'ocasió?

És una veu que encara avui en dia té presència, no és una curiositat històrica. Malgrat que els seus poemes no parlin directament de la carretera de Lloret tenen aquest sentiment que ve de la terra i són clares manifestacions de sentir-la com a teva i no com si fos una urbanització despersonalitzada que no saps a quin país pertany.

No considera que el traçat proposat sigui una solució que vertebri la circulació del territori?

Personalment, penso que no fan falta més carreteres. El més necessari és organitzar-se bé perquè amb les que hi ha puguem circular. De fet, els primers traçats de carreteres de Catalunya són el monument més antic que tenim.

Expliqui això.

Són els camins prehistòrics que després es van fer més amples i van acabar enquitranats. Són els traçats per on abans havien passat els burros i els carros. I això passava fins fa quatre dies! Ara, la tecnologia més moderna dels últims 20 o 40 anys ha permès que es puguin fer obres descomunals travessant més directament els accidents geogràfics mitjançant grans túnels i ponts.

Reclama, doncs, un altre Santiago Rusiñol que viatgi amb tartana?

Home, estaria bé perquè la civilització del cotxe individual que tenim és un cul-de- sac. Lloret se seguirà embossant per més carreteres que es facin.

És a dir, que més carreteres representen més cues d'autos?

Més carreteres són més embussos i si fem una carretera el doble de grossa vindran el doble de cotxes i no ens en sortirem. S'hauria de canviar el model.

La solució depèn de reduir l'asfalt i moderar l'ús del cotxe?

Quan veig que fan tantes carreteres penso que la gent no té ganes d'estar enlloc i el que vol és marxar, circular. Sembla que la principal activitat de la nostra societat sigui circular, transitar. Si ets a casa vols anar a la segona residència, si ets a la segona residència de vacances penses a tornar. La qüestió és fotre el camp.

Les ciutats no conviden a passar-hi temps?

Les ciutats no conviden i els camps, cada vegada menys perquè la tendència és urbanitzar-los. En què quedarà tot al final?

Es despersonalitza la terra?

Sí, s'està despersonalitzant, s'està desterrificant la terra. Tot s'està convertint en una gran ciutat i la natura acabarà convertida en parc.