23 de maig de 2014
23.05.2014

El 70% de queixes al Síndic són contra l'administració o per temes socials

Rafael Ribó lamenta que el temps per resoldre les queixes encara sigui massa elevat

23.05.2014 | 00:00
El síndic de greuges, Rafael Ribó, va fer públic ahir el balanç de les comarques gironines del 2013.

Reclamacions contra l'administració pública o sobre el funcionament de les polítiques socials van representar 7 de cada 10 de les queixes que va gestionar durant el 2013 el Síndic de Greuges a les comarques gironines. La majoria de clams de la ciutadania són per la manca de comunicació o d'informació que ofereixen els diferents òrgans de govern, o per problemàtiques relacionades amb la Renda Mínima d'Inserció (PIRMI), de salut o educació. En total, durant l'any passat es van rebre 752 queixes i 710 consultes procedents a la demarcació gironina, que representen un 8,2% de les que hi va haver a tot Catalunya.

El Síndic de Greuges de Catalunya, Rafael Ribó, va explicar ahir que des del 2009 han anat en augment les queixes dels ciutadans per temes socials. Actualment, suposen el 29% de les que es presenten a Girona. S'inclouen dins d'aquesta temàtica reclamacions pel PIRMI, ajudes de dependència, salut, infància i adolescència, educació o pensions. Queden excloses, tot i tenir una vessant social, les queixes vinculades a problemàtiques d'habitatge i els desnonaments.

Tot i això, el que segueix acumulant més protestes dels gironins és el silenci administratiu. Segons les dades del Síndic de Greuges, durant el 2013 un 42% de les queixes van ser per problemes amb l'administració pública, com la manca de resposta a les interpel·lacions dels ciutadans, la falta d'orientació o, per exemple, "demanar a una persona una documentació que després resulta que és la pròpia administració qui l'ha de donar".

En relació amb la manca de comunicació amb l'administració i les posteriors intervencions del Síndic, Ribó va remarcar ahir que Catalunya està a la cua d'Europa en temps de resposta a les queixes, afirmant que pot arribar fins als 6 mesos. La nota positiva, va assenyalar, és que l'Ajuntament de Girona, amb un temps de tramitació d'uns 63 dies, és molt més àgil, de mitjana, que la resta de consistoris catalans, que tarden 104 dies.

Intervencions d'ofici

A les comarques gironines, el Síndic de Greuges va intervenir en cinc ocasions d'ofici durant el 2013. Dues actuacions van estar vinculades a temes d'educació (pel canvi de model de zonificació escolar a Figueres i per l'oferta de places a Salt); dues en l'àmbit de la infància (per l'empadronament de menors estrangers no acompanyats a Girona i Salt, i per aclarir la situació d'un infant discapacitat presumptament desatès); i per investigar la problemàtica pels descomptes al Túnel del Cadí.

D'altra banda, el Síndic va informar que l'ajuntament contra el qual es van presentar més queixes és el de Blanes, amb 33, ?seguit del de Maçanet (21), el Consell Comarcal de la Selva (17) i la Diputació de Girona (14).

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook