Una vintena de funcionaris de l´Administració de l´Estat es van concentrar ahir davant la subdelegació del govern espanyol de Girona per reclamar que s´incrementi un 20% la plantilla (ara ronda els 700 treballadors), per tal de poder donar «un servei de qualitat» als ciutadans. Així, van denunciar una situació de manca de personal i de recursos que «s´evidencia en un important endarreriment» del sistema de cita prèvia per realitzar tràmits com l´expedició del DNI. Abans d´aquest sistema, recordaven en un manifest llegit al final de la concentració, les cues es formaven al carrer. La cita prèvia ha donat una «normalitat aparent» però la realitat és que es formen llargues cues «virtuals». Els funcionaris van assegurar que actualment l´espera és d´entre un i dos mesos per fer un tràmit, fet que provoca «situacions de tensió» que «han d´aguantar els treballadors».

El president de la Junta de Personal Funcionari de Girona, Rafael Muñoz, va recordar que ells no només tramiten sol·licituds sinó que «han d´assessorar administrativament» els ciutadans. Muñoz va reclamar que el nou personal que es contracti sigui jove i no es recol·loquin empleats. «Si ve un company de 58 anys, no resol el problema perquè al cap de poc es jubila», va subratllar.

Els funcionaris reclamen més personal per atendre «amb qualitat» i reduir les cues, que els acaben afectant perquè, va recordar Muñoz, el primer que es troba el ciutadà és el treballador públic. «Quan una persona fa un mes i mig que està esperant, les situacions de tensió surten de manera gairebé natural», va denunciar. Així, va recordar que hi ha hagut més de 500 denúncies per agressions a funcionaris arreu de l´Estat.

Muñoz va exigir, no només que s´ampliï la plantilla, sinó que també es rejoveneixi. «La mitjana d´edat és molt alta i en 15 anys s´hauran jubilat el 80% dels treballadors actuals», va alertar.

En paral·lel, els funcionaris també van criticar les externalitzacions de diferents serveis, que «alenteixen encara més la feina», com les línies telefòniques i les plataformes virtuals. Un aspecte que genera fins i tot situacions «que voregen l´absurd», i és que, segons Muñoz, per canviar un tòner d´una màquina han de demanar-ho a una empresa externa. «Sovint ha de venir un treballador de Barcelona perquè no ho podem fer nosaltres mateixos», va relatar. A més, van denunciar els problemes que tenen per accedir-hi col·lectius com la gent gran, estrangers o en risc d´exclusió.

Muñoz va afegir que, malgrat que les necessitats d´incrementar el personal és comú a l´Estat, Girona té una realitat particular. «Aquí la situació és estranya perquè ens trobem en una regió ultraperifèrica on l´administració no ha fet els passos oportuns per millorar el servei», va denunciar.

En moltes ocasions ciutadans de les comarques de Girona decideixen desplaçar-se a les de Barcelona per fer tràmits relacionats amb l´Administració de l´Estat, perquè el sistema de cita prèvia els dona hora abans. Amb tot, Muñoz va dir que hi ha gestions específiques que només es poden fer a oficines de Girona i que obliguen el ciutadà a esperar «molt més temps del raonable».