La pandèmia ha deixat «pràcticament en coma» el sector turístic, especialment a Espanya, on és el principal motor de l'economia, però pot suposar també una oportunitat per impulsar un turisme més sostenible que estigui en consonància amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) fixats per l'ONU.

Així ho van assegurar ahir els experts que van participar en la primera jornada del fòrum BTM (Business Tourism Market), organitzat per la Fundació Climent Guitart, l'Agència EFE i l'Agència Catalana de Turisme i que s'allargarà fins avui, de manera presencial i virtual, a Lloret de Mar.

La directora d'Innovació, Transformació Digital i Inversions de l'Organització Mundial del Turisme (OMT), Natalia Bayona, va reconèixer que els reptes que afronta el turisme no són fàcils i que el sector s'ha vist obligat a reformular-se a passos accelerats, posant el focus en un desenvolupament sostenible.

Un d'aquests reptes, tal com va explicar Bayona a través d'un vídeo, és l'impuls de l'educació digital, que ha cobrat més importància arran de la pandèmia, convertint-se en una eina bàsica per «massificar l'educació», també en l'àmbit del turisme.

Apostar per la innovació i l'emprenedoria resulta també clau per propulsar un turisme més sostenible i inclusiu, fent especial èmfasi en les inversions verdes, aquelles que apostin per qüestions com les energies renovables o la preservació de l'entorn.

Ramon Estalella, secretari general de la Confederació Espanyola d'Hotels i Apartaments Turístics (CEHAT), de l'Institut Tecnològic Hoteler (ITH) i membre del Consell de Turisme i Medi Ambient de la patronal CEOE, va admetre que la crisi del coronavirus ha propiciat un dur cop al sector i que l'objectiu principal ara és «veure com sortim d'aquesta crisi a curt termini».

Estalella va afirmar que «tenim davant nostre un camí pel desert, però l'objectiu ara és aconseguir aigua», va concloure.

Nous valors en el turisme

Soledad Morales, directora del Màster Universitari en Turisme Sostenible i TIC de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), també va pronunciar-se en la mateixa línia. Segons Morales, el sector «està pràcticament en coma i els missatges no són especialment encoratjadors».

Tot i això, va voler transmetre un missatge d'esperança, d'una banda perquè «en les crisis hi ha les possibilitats de canvi» i d'altra banda perquè la pandèmia ha impulsat la demanda de formació.

«Estem entenent que necessitem una formació, i no com l'hem adquirit de forma tradicional», va assenyalar Morales, que va afegir que aquesta situació ha suposat una oportunitat per formar en valors, no només en coneixement, permetent a universitats com la seva «crear agents de canvi amb nous valors» gràcies a una nova metodologia.

«Cal donar formació per impulsar el desenvolupament sostenible. Les universitats tenen un important paper com a agents socials», va remarcar.

Morales va afegir que els estudiants d'avui dia «tenen molt clar que un altre model de turisme és possible i s'estan formant per a això», encara que va plantejar els seus dubtes sobre si el mercat laboral està realment preparat per acollir aquests futurs professionals, oferint-los «un treball de qualitat i que veritablement els facin feliços».

En la jornada inaugural del fòrum BTM també hi van participar la vicepresidenta quarta del Govern espanyol i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera; la presidenta de l'Agència EFE, Gabriela Cañas, i la presidenta de la Fundació Climent Guitart, Cristina Cabañas.