Segueix-nos a les xarxes socials:

La Generalitat destinarà 62 milions d’euros al manteniment de l’Eix Transversal

Territori recupera la gestió de la via que uneix Cervera i Caldes de Malavella en avançar l’extinció de la concessió a càrrec de Cedinsa

La Generalitat destinarà 62 milions d’euros al manteniment de l’Eix Transversal

El Departament de Territori va recuperar ahir diumenge, 1 de gener, la gestió de l’Eix Transversal (C-25) després que el passat mes de maig el Govern anunciés que avançaria l’extinció de la concessió a càrrec de Cedinsa. Un cop el Govern n’ha recuperat la gestió directa, assegura que l’operació suposarà un estalvi net per a les finances catalanes de 781,5 milions d’euros fins al 2040.

L’Eix Transversal, que discorre des de Cervera a Caldes de Malavella, té una longitud de 153 quilòmetres i uneix fins a 35 municipis. A partir d’ara, el Govern ha previst una partida de 62 milions d’euros en quatre anys per a la seva gestió i manteniment.

Les operacions que el Departament de Territori tornarà a assumir, un cop extingida la concessió, corresponen principalment a les tasques programades per a garantir a les persones usuàries unes correctes condicions d’utilització i de seguretat de la via: l’explotació i el manteniment dels túnels i de les seves instal·lacions associades, el manteniment dels paviments de les carreteres, els drenatges, els tractaments vegetals i les neteges; el manteniment dels talussos; l’abalisament i el manteniment de la senyalització i barreres de seguretat; la conservació dels ponts, viaductes i altres estructures.

També estan previstes les operacions al Centre de Control de Gurb, així com els treballs de vigilància i ajuda a la vialitat: el seguiment de l’estat de la infraestructura; l’atenció a situacions d’urgències, accidents i incidències o la vialitat hivernal (és a dir, la neteja de neu i gel).

Sense passar per Barcelona

Aquesta carretera està pensada per vertebrar les comunicacions entre la plana de Lleida, les comarques centrals i la demarcació de Girona sense passar per la corona metropolitana de Barcelona. D’aquesta manera, és una infraestructura clau per a la mobilitat i el desenvolupament econòmic de Catalunya.

Actualment, la C-25 registra un trànsit diari d’uns 16.000 vehicles de mitjana, amb un percentatge del 23% de vehicles pesants; en alguns trams, es registren fins a 22.000 vehicles diaris i un percentatge del 32% de pesants.

El manteniment de l’Eix Transversal presenta certa complexitat: si se sumen les dues calçades de l’autovia, els ramals de connexió i enllaços i un tram de la C-25z, abasta prop de 430 quilòmetres.

A més, al llarg del seu traçat compta amb nombrosos viaductes i diversos túnels, amb 5,5 quilòmetres de túnels de més de 500 metres de longitud que es telecomanden des d’un centre de control ubicat a Gurb.

La Generalitat va completar la posada en servei de l’Eix Transversal l’any 1997. L’any 2007 es va formalitzar el contracte de concessió d’obra pública que incloïa la construcció del desdoblament de la carretera i la seva explotació i gestió fins al 2040. Fa deu anys, el gener de 2013, va finalitzar-ne el desdoblament.

En el seu plec de clàusules, s’hi preveien tres dates en què la Generalitat tenia la possibilitat de trencar «unilateralment i sense justificació» la concessió, previ pagament d’un denominat «preu de reversió». Les dates per fer efectiva aquesta resolució anticipada, que no suposava cap penalització, coincidien amb els anys 2017, 2022 i 2027. Fa cinc anys, ja es va intentar posar fi a aquesta concessió viària, finançada a través d’un peatge a l’ombra. En aquella ocasió, no es va poder fer efectiva la intenció de l’Executiu, cosa que ara sí que s’ha pogut portar a terme.

Cedinsa va recórrer la decisió al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que a principis d’octubre va descartar aplicar mesures cautelars per aturar la reversió de la concessió a mans de la Generalitat.

Prem per veure més contingut per a tu