Diari de Girona

Diari de Girona

L’última mirada de Robert Capa sobre la Guerra Civil

El Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera inaugura avui una exposició amb fotografies inèdites del fotoperiodista captades als camps de concentració francesos el març de 1939

4

L’última mirada de Robert Capa sobre la Guerra Civil

Després de deixar testimoni, des de tots els angles possibles, de la cruesa de la Guerra Civil, el fotògraf Robert Capa va realitzar un últim reportatge fotogràfic sobre el conflicte als camps de concentració francesos. Era el març de 1939 i en dos dies va prendre prop de 300 imatges dels combatents republicans tancats a Argelers, a Bram, a Montolieu. 

Una part d’aquestes fotografies, 24 instantànies, es van publicar aquell mateix abril a la prestigiosa revista anglesa Picture Post, però la resta dels negatius va quedar enterrat en l’immens fons fotogràfic que Capa va deixar enrere en fugir de París, mentre el feixisme avançava implacable: 4.500 negatius de la guerra que no es van recuperar fins a l’any 2007, en el que es coneix com la Maleta Mexicana.

Ara un tastet del tresor que amagava la Maleta Mexicana, fruit del pas de Robert Capa pels camps francesos, centra la nova exposició del Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera, el MUME, que s’inaugura avui i que es podrà visitar fins al pròxim 14 de desembre. 

Robert Capa. 18 de març de 1939. L’exèrcit oblidat al camp d’Argelers és un recull de 54 fotografies, la majoria inèdites, en les quals Endre Erno Friedmann -el nom real de Capa- es retrobava amb una part dels combatents republicans que havia retratat al front, ara rere els filferros dels camps de concentració.

La Maleta Mexicana

L’any 1939, abans de marxar als Estats Units, Robert Capa va confiar al seu col·laborador Tchiki Weiss amb prop de 4.500 negatius d’imatges preses durant la Guerra Civil per ell mateix, Chim (David Seymour) i Gerda Taro. Eren tres caixes de material fotogràfic, entre les quals hi havia també els deu rodets de negatius sobre els camps, que Weiss es va endur amb ell quan també va marxar d’una Europa en guerra.  

Tots aquests documents desapareguts durant dècades, va reaparèixer l’any 2007 a Mèxic, i gràcies al Centre Internacional de la Fotografia (ICP) de Nova York de mica en mica s’ha anat fent públic tot el que contenia la Maleta Mexicana. La mostra de la Jonquera és, de fet, una col·laboració del MUME amb l’ICIP i el Memorial del camp d’Argelers de la Marenda.

Robert Capa. 18 de març de 1939. L’exèrcit oblidat al camp d’Argelers està comissariada per Michel Lefebvre i Grégory Tuban.

«La motxilla ucraïnesa»  

Una maleta és l’origen de l’exposició de Capa, i les motxilles, les que duen els refugiats ucraïnesos que fugen de l’atac rus, són el punt de partida d’una instal·lació artística que també es pot veure al MUME aquests dies. 

L’artista visual Marcel Dalmau Brunet (Les Planes d’Hostoles, 1961) hi proposa una reflexió sobre el que els refugiats escullen o es poden emportar a l’exili. S’hi poden veure els consells que el govern ucraïnes va donar a la població per abandonar el país, les imatges del contingut real de motxilles fetes cuita-corrents i els testimonis d’algunes persones exiliades. 

Compartir l'article

stats