El Govern català obrirà entre 2015 i 2016 noves oficines comercials a Belgrad, Teheran, Accra, Lima i Tel Aviv i també ampliarà la delegació de San Francisco, va avançar el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, en una roda de premsa de balanç de la internacionalització de l'economia catalana. Igualment, el Govern ja ha obert una nova "antena" (una representació de professionals que sondegen nous mercats) a Boston i ho farà aviat a Panamà, Kazakhstan, Kenya, Senegal i Angola. El conseller va apuntar que el Govern treballa per millorar la internacionalització de les empreses catalanes, que aquest 2014 ja han exportat més del 51% del producte interior brut fora de Catalunya.

"La internacionalització de les empreses catalanes és un dels principals factors de creixement de l'economia del país i un instrument per sortir de la crisi. El continuat increment de vendes a l'exterior i la inversió estrangera a Catalunya, a través de la innovació i la internacionalització, permeten a l'economia catalana assolir millors nivells de competitivitat", va assenyalar el conseller Puig durant la roda de premsa. "Es tracta d'una aposta estructural a mig i llarg termini. Les dades ens porten a afirmar que les empreses més internacionalitzades són les que menys han patit la crisi i el Govern vol estar al costat d'aquestes companyies", va sentenciar.

En aquest sentit, va recordarque Catalunya exporta més del 51% del seu producte interior brut (sumant les vendes a l'estat espanyol i a la resta del món) i és "una de les economies més obertes d'Europa", amb més de 102.000 milions d'euros de vendes fora del mercat exclusivament català. "Les exportacions estan registrant tots els rècords durant els darrers anys. Hi ha més de 16.000 empreses que venen a l'exterior de manera sistemàtica i aquesta xifra va en augment", va apuntar. Segons dades d'Empresa i Ocupació, hi ha 3.150 companyies catalanes estan establertes a l'exterior, concretament a 131 països, on ja han obert 8.346 filials.

Segons va estimar el conseller, les oficines d'ACC1Ó canalitzen entre el 10% i el 15% de la inversió estrangera de Catalunya a la resta del món. Puig va lamentar les "incerteses" que afecten algunes economies emergents dels BRIC (Brasil, Rússia, Índia i Xina), però va destacar que les empreses catalanes continuen a la cerca de nous mercats per exportar i ha recordat que la política industrial del Govern cerca potenciar els sectors més competitius de l'economia del país. A banda dels mercats de proximitat com Portugal i França, les empreses catalanes també tenen una presència destacada als EUA, Mèxic i Brasil.

Amb les obertures de noves oficines que s'han anunciat, el Govern vol "continuar impulsant" la xarxa de 35 oficines exteriors de comerç exterior amb què compta actualment. "Continuarem construint xarxa per donar servei a la internacionalització de l'economia catalana", va apuntar Puig, que va afegir que el Govern estudia la possibilitat d'obrir una representació a Cuba. Sobre les possibles dificultats que pugui posar el govern espanyol a aquesta expansió de la xarxa d'oficines, Puig no va voler entrar en detalls i va assegurar que l'executiu català ja està "immunitzat" contra això.

Jornada a Girona

El Parc Científic i Tecnològic de la UdG acollirà una sesssió Setmana de la Internacionalització. Els directors de 12 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d'ACCIÓ seran a Girona per reunir-se amb empreses que tenen interès en accedir i créixer als mercats internacionals. Contretament, seran els responsables de les oficines de Bombai, Copenhaguen, Dubai, Ghana, Istanbul, Johannesburg, Londres, Silicon Valley, Singapur, Stuttgart, Tel Aviv i Xangai.

A més, durant la jornada hi haurà una taula rodona amb David Semper, director general de Casals Ventilació, Jordi Sors, director general de SEMAB, i els directors de les oficines exteriors d'ACCIÓ a Bombai i Stuttgart, Suprio Bose i Angela Hendris.

També es preveuen dos seminaris, un sobre les claus de l'èxit per fer negoci en els països escandinaus, i un altre sobre els mites de vendre a l'Índia. El primer se centrarà en un dels mercats amb major adquisitiu del món, i la importància de tenir en compte requisits relacionats amb responsabilitat econòmica social i ambiental, així com la cultura corporativa. En el cas de l'Índia, es recorderaà que és un dels mercats emergents que ofereix més oportunitats de negoci a mig termini en molts sectors com per exemple les infraestructures, ciències de la salut, energies renovables, maquinària o béns de consum, entre d'altres.