L'empresa familiar catalana és responsable del 68% del Valor Afegit Brut (VAB) que genera l'economia i del 76% de l'ocupació del sector privat a Catalunya, mentre que la seva rendibilitat i la seva productivitat és inferior a les de les companyies no familiars.

L'impacte d'aquesta empresa en l'economia catalana, recollit en un estudi promogut per l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar, és superior en general al de l'empresa familiar espanyola, que aporta per sota del 60% del VAB i crea un 70% de l'ocupació.

Aquestes dades es van posar ahir sobre la taula en la presentació d'un ampli informe sobre l'empresa familiar catalana elaborat per les Càtedres d'Empresa Familiar de diverses universitats catalanes (les de Barcelona, Girona, Lleida, Internacional de Catalunya i Abad Oliba CEU).

L'estudi s'ha elaborat a partir de l'anàlisi d'una mostra de 29.000 empreses i de les enquestes realitzades a responsables de 226 d'aquestes companyies.

El director general de l'Institut de l'Empresa Familiar, Joan Corona, subratlla que l'estudi revela «el compromís» de l'empresa familiar per l'ocupació, ja que han fet un esforç per mantenir plantilles durant la crisi «a costa de perdre competitivitat i de tenir una rendibilitat inferior».

Així, l'estudi detalla que les empreses familiars, que a Catalunya suposen el 88% del teixit empresarial, generen més ocupació per un mateix nivell de vendes que les companyies no familiars, cosa que els fa perdre productivitat i rendibilitat, segons Corona.

La rendibilitat de l'empresa familiar catalana va passar d'un 8,74% el 2007, abans de la crisi, a un 4,49% el 2014, cosa que l'ha deixat per sota dels nivells de l'empresa no familiar quan estaven per damunt.

L'estudi assenyala a més que la dimensió mitjana de l'empresa familiar catalana és de 45 treballadors, una xifra que els promotors de l'informe consideren que està per sobre de la real.

La reduïda dimensió de les companyies controlades per famílies hauria de ser una de les principals preocupacions per al teixit empresarial, tant espanyol com català, perquè dificulta la internacionalització, segons l'opinió de Joan Corona.

La major part d'aquestes firmes venen en mercats regionals (48,5%), mentre que un 32,3% de la facturació procedeix del mercat nacional i un 19,2% de l'internacional.

Els sectors amb més presència de l'empresa familiar a Catalunya són la construcció, l'agricultura, la ramaderia, la silvicultura, la pesca i les indústries extractives, mentre que les àrees amb menys representació són la informació, la comunicació i les finances.