La nova estratègia d´Ikea ha posat en l´aire la futura obertura d´un establiment del gegant del moble suec a Salt. L'empresa ha anunciat que se centrarà a obrir grans superfícies en el continent asiàtic, mentre que a Europa apostarà per les botigues al centre de les grans ciutats, així com per la millora de la xarxa de distribució i del canal digital.

El director de Sostenibilitat d'Ikea, Juvencio Maeztu, va subratllar que la companyia té el focus posat en l'obertura d'un nombre més alt de grans botigues a Àsia, ja que a Europa, on ja compta amb una quantitat «suficient», el grup apostarà per formats «més petits», encara que no deixarà de costat els grans establiments.

Aquesta decisió coincidiria en els dos anuncis fets en els darrers dos anys, en què Ikea ha renunciat al projecte de gran botiga a l´entorn de Perpinyà i que fa uns mesos també va portar a eliminar del seu futur l´establiment de Tarragona. En el cas de les comarques gironines, a més Ikea ha obert un punt de recollida a Riudellots de la Selva.

Tal com va publicar Diari de Girona el novembre del 2015, la multinacional sueca hauria posat la mirada en uns terrenys de Salt i Vilablareix propers a l'Espai Gironès.

Per fer-ho possible, el consistori saltenc va aprovar l'any 2016 en referèndum el desenvolupament comercial d'aquella zona i en el pressupost de l'Ajuntament per al 2017 va incloure una partida de 125.000 euros per realitzar estudis mediambientals i de mobilitat necessaris per desenvolupar el sector sud, on s'hauria de construir el nou centre comercial.

De fet, fa més de set anys que Ikea va anunciar el seu interès a obrir noves botigues físiques a Girona i a Tarragona. De moment, a Catalunya, només n'hi ha tres i totes es troben a la província de Barcelona: a Sabadell, a l'Hospitalet, i a Badalona.

Malgrat l´anunci de centrar-se en les petites botigues dels centres urbans, ahir mateix el Consorci de la Zona Franca de Vigo assegurava que IKEA ha demanat un espai de15.000 metres quadrats al polígon de Valadares per obrir la que seria la seva primera botiga al sud de Galícia. En aquella zona disposa de dos punts de recollida.

Després de la seva intervenció al congrés de gran consum organitzat per l'Associació d'Empreses de Gran Consum (Aecoc), el directiu va explicar que Ikea està centrada a oferir diferents opcions de distribució a les grans ciutats, com la del carrer Serrano, a Madrid, o les «pop up stores» (botigues de durada determinada).

No obstant això, Maeztu va recalcar que Ikea comptarà tant amb les botigues cèntriques com amb les grans superfícies per desenvolupar el seu negoci.

D'altra banda, el directiu va explicar que la companyia està interessada en l'adquisició d'empreses que puguin completar el seu model de negoci, com per exemple Task Rabbit, empresa nord-americana especialitzada en l'economia col·laborativa que Ikea va comprar el passat any.

La multinacional sueca Ikea encara un procés de transformació «profund i brutal» per fer-se més accessible, assequible i inclusiva, en el qual apostarà per no perdre la seva identitat i en la integració del món digital en els seus establiments.

«La transformació comença per la botiga actual, pel fet d'obrir nous establiments que siguin el centre d'experiències i punts de trobada. Volem fer Ikea més accessible a la majoria de les persones. Seguirem obrint botigues, però les grans s'obriran a Àsia i a Europa seran de grandària més reduïda», va explicar el director de CEO i CFO d´Ikea Group, Juvencio Maeztu.

Maeztu va assenyalar que la firma sueca està obrint nous formats com les botigues urbanes o «pop up stores» en centres comercials per acostar-se més als consumidors.

«La botiga serà el focus d'identitat de la marca, però estem immersos també en una transformació digital brutal i cal integrar el digital en tota l'empresa. No podem perdre la comunió del físic i el digital; si només ets digital, perds la teva identitat», va assenyalar.

D'aquesta forma, Ikea impulsarà i desenvoluparà la seva «e-commerce» en els 30 països en els quals està present i va destacar que Espanya s'anirà «desenvolupant molt més», impulsat pel «digital hub» que hi ha a Madrid, que contribuirà a aquesta transformació digital.

El directiu espanyol d'Ikea va subratllar que en aquesta nova etapa la companyia aposta per seguir sent «assequible», per la qual cosa considera que és «molt important» que aquesta transformació «no suposi comprometre el baix preu», que és el seu «gran avantatge competitiu», a més d'oferir productes amb un «disseny democràtic i amb una bona estructura de costos».