06 de juliol de 2019
06.07.2019

Amazon fa 25 anys: de llibreria digital a la botiga per a tot

06.07.2019 | 01:26

mazon fa 25 anys, en els quals ha passat de ser una pionera llibreria digital a la major plataforma de comerç electrònic del món, la «botiga per a tot» que va imaginar el seu fundador, Jeff Bezos, i que li ha portat a convertir-se en la persona més rica del planeta.

Bezos va registrar Amazon (llavors sota el nom de Cadabra, que canviaria més tard en assemblar-se massa la seva sonoritat a la paraula «cadàver» en anglès) el 5 de juliol de 1994, després d'haver observat durant la seva prèvia ocupació en Wall Street com l'ús d'internet s'estava disparant amb pujades anuals del 2.300%.

«Al principi vaig triar llibres com el millor producte per vendre online després d'elaborar una llista de 20 possibilitats diferents. Amb més de 3 milions de llibres impresos, podia construir una llibreria digital que no podria haver existit de cap altra manera», va explicar Bezos en una entrevista en 1997.

Els responsables de la firma Xsellco, de suport i assessorament sobre comerç electrònic, van indicar que a Amazon es van adonar «ràpidament» de la importància de diversificar els seus productes, la qual cosa els va portar a invertir en llibres i lectors electrònics, convertint-se així «en una superpotència editorial i de vendes».

L'èxit inicial en el sector editorial els va obrir les portes al comerç amb tota classe de productes i, poc més de dues dècades després, Amazon és un portal en el qual pot trobar-se de tot: des de mobiliari fins a vestits, sabates i videojocs.

La companyia empra al voltant de 650.000 persones en el món i és la segona empresa amb major capitalització borsària dels Estats Units, només per darrere de Microsoft, de la qual curiosament és veïna, en tenir ambdues la seu en l'estat de Washington (nord-oest dels EUA).

«L'obsessió pels clients, la seva visió a llarg termini i la voluntat d'innovar són les forces que han portat a Amazon a l'èxit», van dir a Efe des de Xsellco, i van recordar que l'estratègia de Bezos sempre ha estat prioritzar la inversió de qualsevol guany en l'empresa abans que repartir beneficis.

Aquesta pràctica va contribuir al fet que Amazon passés diversos anys en números vermells i que, quan finalment va poder deixar enrere les pèrdues a principis dels 2000, els beneficis anessin relativament baixos durant molt de temps.

No obstant això, l'estratègia es va demostrar encertada a llarg termini i ha portat a la companyia a controlar en l'actualitat gairebé la meitat del comerç electrònic als Estats Units i una bona part del pastís mundial.

«Continua havent-hi un potencial enorme. Amb menys del 15% de totes les vendes ocorrent en internet en aquests moments, aquest percentatge només pot incrementar-se», van indicar des de Xsellco.

Malgrat aquest domini destacat en el comerç online, la companyia de Seattle ha redoblat en els últims anys la seva aposta per diversificar i s'ha ficat de ple en terrenys com els serveis de computació en núvol amb Amazon Web Services (AWS), també gran dominador del mercat en aquest sector.

A més, l'empresa de Bezos ofereix entreteniment per streaming amb Amazon Music i Prevalgui Vídeo, està invertint amb força en robots i intel·ligència artificial, amaga amb entrar en el món dels serveis sanitaris i el 2017 va comprar la popular cadena de supermercats dels Estats Units Whole Foods.

És precisament la presència d'Amazon en tants camps diferents i el fet que en varis d'ells ocupi una posició de domini en el mercat el que ha portat als reguladors de tot el món a incrementar el seu escrutini sobre l'empresa en els últims temps, rebent fins i tot acusacions de pràctiques monopolístiques o d'atacs a la lliure competència.

Bezos, per part seva, ha passat de ser una figura gairebé desconeguda per al gran públic fa deu anys a ser un dels executius més coneguts en el món, considerat l'home més ric per Forbes, amo de l'històric diari The Washington Post i, en els últims mesos, un habitual en la premsa del cor.

«Amazon no és únicament la força dominant després del comerç electrònic en aquests moments, sinó que ho és després del comerç en general», van remarcar des de Xsellco.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook