14 de setembre de 2019
14.09.2019

Les companyies inverteixen 4 vegades més en publicitat a internet que fa 12 anys

La previsió és que les empreses espanyoles hi dediquin 1.822 milions aquest any, xifra que suposa un 30 per cent del pressupost total en publicitat

14.09.2019 | 00:03
El creixement de la publicitat a internet ha estat exponencial.

La publicitat a internet, tant a publicacions digitals i xarxes socials com, sobretot, en cercadors, s'ha convertit en una aposta segura per a les empreses que busquen donar visibilitat a la seva marca. El gran negoci de la publicitat a internet es reflecteix en les dades. En els últims anys, la inversió en aquest sector per part de les empreses s'ha quadruplicat i, tot i que encara és notable la quantitat de diners destinats a accions de màrqueting tradicional, la proporció que suposen les partides per a la publicitat digital s'incrementa any rere any.

Així, les companyies espanyoles han passat de destinar a la publicitat a internet 482 milions d'euros el 2007 als 1.822 milions que preveu Statista per al final de 2019. Així, es pot afirmar que, des de fa 12 anys, i amb l'excepció de sengles descensos el 2012 i 2013, el creixement ha estat exponencial. La proporció en els pressupostos publicitaris ha experimentat una evolució similar i ha passat de tot just un 6% el 2007 a més del 30% en els càlculs aproximats per a aquest any (32,2%), de manera que també es pronostica que continuarà creixent.

Dins de la publicitat a internet destaca la inversió en els anuncis en cercadors, una forma ràpida i directa per arribar al client potencial que pot suposar grans rèdits sobretot per als negocis locals. A Espanya més d'un 95% de les consultes es realitzen a través de Google, amb una supremacia aclaparadora per sobre de Bing, Yahoo o altres plataformes menys conegudes, de manera que el cercador del gegant de Mountain View és el més utilitzat per promocionar-se.

Google calcula la rendibilitat dels seus anuncis a escala mundial en uns ingressos mitjans de 2 dòlars per cada dòlar invertit, una quantitat variable que depèn d'aspectes com la correcta optimització de les campanyes, la competència del sector en què es desenvolupa l'activitat, etc. Es tracta de paràmetres amb els quals ni un empresari ni els membres del seu equip tenen perquè estar familiaritzats, de manera que l'opció ideal és treballar amb agències de màrqueting.

En tot cas, l'efectivitat dels anuncis a Google és evident. Tot i que encara hi ha usuaris que es resisteixen a punxar en la publicitat i van directament als resultats orgànics, un 63% reconeix que faria clic en un anunci. A més, diversos estudis asseguren que el 70% dels usuaris que fan una consulta des del seu telèfon mòbil truca directament a l'empresa des del resultat proporcionat per Google. Finalment, les persones que accedeixen a una pàgina web a través d'un anunci tenen un 50% més de probabilitats de comprar alguna cosa que els que arriben mitjançant els resultats orgànics.

En tot cas, les noves tecnologies són el canal més senzill i directe per assolir els clients potencials, amb eines que possibiliten una estreta segmentació del públic objectiu i la personalització dels missatges. A Espanya, un 86,1% de la població de 16 a 74 anys reconeix haver utilitzat internet en els tres últims mesos, sobretot per buscar informació sobre béns i serveis, segons un informe de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) de 2018. La majoria d'aquestes recerques es realitzen ja a través dels smartphones i fora del domicili, segons el 92% dels internautes. S'entén així que hi ha una alta penetració de la revolució digital que obliga les companyies a lluitar per una posició privilegiada en els cercadors per «existir» a la Xarxa.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit