legia el passat dia 3 «Milers de grangers holandesos van conduir els seus tractors aquest dimarts fins a la ciutat de la Haia per protagonitzar una manifestació massiva i sorollosa, en la qual van denunciar ser usats pel Govern i els activistes com» a caps de turc «de la lluita contra el canvi climàtic». Desgraciadament, que els agricultors i ramaders estiguin sent considerats els culpables del canvi climàtic és una realitat a més d'una falsedat que realment ho sigui, potser els culpables calgui buscar-los en altres camps.

Llegia uns dia abans que Europa genera el 14% del rebuig mundial d'aliments i Espanya és el setè que més menjar malgasta del continent, amb 7,7 milions de tones. Davant aquesta problemàtica el Consell Directiu d'AECOC (L'Associació Espanyola de Codificació Comercial) va aprovar el 2012 treballar en un projecte destinat a frenar aquest problema. Un projecte de col·laboració entre totes les parts de la cadena (sector primari, indústria, distribució, administració i bancs d'aliments) que compta amb el suport de prop de 500 empreses fabricants i distribuïdores del sector del gran consum, serveis logístics i transport. Des del començament del projecte les empreses participants en la iniciativa han aconseguit reduir notablement els seus percentatges de rebuig fins situar-los en un 0,7% del total produït (el seu percentatge de partida se situava en un 1,71%).

L'informe «Hàbits d'aprofitament dels aliments a les llars espanyoles» indica que l'11,7% dels millennials (els millennials s'han convertit en la generació clau, de la qual actualment es llancen tota mena de dades interessants per al Màrqueting) creu desaprofitar amb freqüència els seus aliments a causa d'una mala planificació, per la caducitat dels productes o perquè no saben com aprofitar les restes de menjar. El 73% dels usuaris admet que consumeix productes un cop superada la seva data de caducitat, en molts casos per desconeixement del seu veritable significat.

L'11,7% dels joves d'entre 25 i 34 anys admet que tira el seu menjar a les escombraries amb freqüència, cosa que els converteix en el grup d'edat que més malbaratament alimentari genera al nostre país. Així es desprèn de l'informe «Hàbits d'aprofitament dels aliments a les llars espanyoles», de la plataforma d'estudis AECOC Shopperview. Segons l'estudi, fins al 22,1% d'aquests joves considera la manca de coneixement de receptes d'aprofitament com un dels principals motius pels quals acaben tirant part de la seva compra.

Ampliant la mostra al conjunt de la població, el 91,6% dels ciutadans assegura que no sol llençar menjar, i només el 7,7% considera que malgasta aliments amb freqüència. Aquestes dades, basades en les percepcions dels ciutadans, contrasten amb els resultats obtinguts a través del Panell de quantificació del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació que adverteix d'un creixement de la pèrdua d'aliments a les llars espanyoles.

«Aquest contrast demostra que, de vegades, no som conscients de la gran quantitat d'aliments tant preparats com frescos que acabem rebutjant, i això ens ha de fer reflexionar sobre el valor dels aliments més enllà de quin sigui el seu preu», declara la responsable del projecte contra el malbaratament alimentari d'AECOC, Núria de Pedraza.

Fruites i verdures, les més desaprofitades

L'informe d'AECOC mostra com fruites i verdures són, amb diferència, els productes que es llencen de forma més habitual. El 67,2% de les llars reconeix desaprofitar amb assiduïtat aquests aliments, per un 17,8% que acaba tirant el pa i la brioixeria i un 15,8% que es desfà de les salses. En canvi, tan sols el 6,3% dels consumidors afirma que acaba tirant carns i peixos.

Quant als motius que porten al malbaratament, el 46,4% apunta a la mala planificació a l'hora de fer la compra, mentre que el 35,4% considera que la vida útil dels aliments és massa curta.

A aquests motius, el 22,1% dels joves entre 25 i 34 anys afegeix el fet de no conèixer receptes que els permetin aprofitar les restes de menjar, mentre que el 23,9% de les famílies amb 5 o més membres apunta la manca d'ordre i espai a la nevera i el rebost com a causant del rebuig que es genera a casa seva.

L'olor i l'aspecte, principals indicadors

L'informe també pregunta als consumidors sobre els motius pels quals decideixen llençar aliments. L'olor és la causa més citada, pel 39% dels enquestats, per un 35% que es fixa en l'aspecte. Tan sols el 14% dels consumidors cita la data de caducitat com a principal indicador per llançar un producte, per un 9% que es fixa en el sabor i un 3% en la data de consum preferent.

De fet, l'estudi mostra la gran confusió existent al voltant de la diferència entre data de caducitat i de consum preferent. Així, el 43% dels consumidors creu que un producte es pot consumir perquè segueix sent segur un cop caducat. Aquesta confusió és especialment significativa entre els majors de 65 anys.

La confusió al voltant d'aquest concepte té impacte dels hàbits dels ciutadans, ja que fins a un 73% dels enquestats reconeix consumir productes un cop caducats, per només un 26,9% que va respecta sempre la data de caducitat indicada.

Aquestes dades ens demostren que no són els agricultors i ramaders els culpables del «canvi climàtic» per dedicar-se a produir aliments i que tenen raó, i per això surten a protestar, els milers de grangers holandesos que es van manifestar la Haia. Aquest fet contrasta amb el fet siguin els joves, els principals acusadors, els que més aliments menyspreen o llencen a les escombraries amb la consegüent contaminació.