Mercadona accelera la seva «brutal transformació». La cadena de supermercats presidida per Juan Roig, ficada de ple en el seu programa estratègic 2018-2023, va aconseguir tancar un altre exercici de resultats històrics en el seu compte d'explotació en arribar a una xifra de negoci de 25.500 milions d'euros i un benefici net de 623 milions, que suposen un increment en els dos casos del 5% en comparació amb l'any 2018.I tot això després d'invertir 2.200 milions, una altra xifra rècord,

per renovar la seva xarxa comercial i seguir el seu pla d'expansió. Així ho va anunciar Roig en una jornada on el coronavirus va tornar a marcar l'agenda informativa, tot i que el patró de Mercadona va demanar «normalitat i prudència» perquè la «por» l'únic que fa és «agreujar la situació».

La firma familiar valenciana ja gairebé arriba a les xifres d'El Corte Inglés en plantilla en aglutinar 90.000 treballadors fixos el 2019, en el qual va generar 4.200 nous llocs de treball, 600 d'ells a Portugal, amb una xarxa de 1.636 botigues. Aquest pla de transformació avança per impulsar, sobretot, el model d'empresa més digital i la secció «A punt per menjar», àmbits que juntament amb la reforma de botigues i blocs logístics acapararan noves injeccions de capital amb càrrec als seus recursos propis (compta amb 6.076 milions, el 60% dels seus actius totals al tancament de 2019). «Estem movent tot Mercadona», va puntualitzar el mandatari del vaixell insígnia de la distribució a Espanya, després de recordar que «les cuines que coneixem ara a les llars no tindran res a veure amb les de l'any 2050».

La «Mercadona del futur»

En aquest sentit, per consolidar el seu desenvolupament i establir les bases de la «Mercadona del futur», la companyia té previst invertir 1.800 milions el 2020, que destinarà, principalment, a l'obertura de nous supermercats, 69 a Espanya i 10 Portugal; a la reforma de 160 supermercats per adequar-los al nou model de botiga eficient (Botiga 8); a seguir desenvolupant el projecte frescos global, i la implantació de la nova secció d'«A punt per menjar» a altres 460 supermercats també al llarg de l'any.

El 2023 tindrà el menjar a tota la seva xarxa comercial. Així mateix, s'avançarà en la construcció de nous blocs logístics (Parc Sagunt) i en l'obertura d'un nou magatzem en línia a Getafe. Per tot això, crearà més de 2.000 llocs de treball el 2020. Roig es proposa aplicar una filosofia empresarial basada en «fer tot el que calgui; qualitat i sobretot qualitat i, en tercer lloc, tenir cura de les baules més febles de la cadena per evitar els pitjors productes, botigues, productes o instal·lacions».

Precisament per al servei «A punt per menjar», Mercadona surt a la recerca de proveïdors «siguin de la mida que siguin», però que compleixin amb els requisits de seguretat alimentària, qualitat i preus competitius. Ho fa tant a Espanya com a Portugal i, en alguns casos, fora. «Estem buscant proveïdors de forma bel·ligerant», va indicar Roig. Vol oferir plats locals i qualitat. Això no és fàcil.

Actualment compta amb 1.400 proveïdors especialistes o totalers. A més, toca sostre a la seva xarxa de botigues a Espanya (el 2019 ha tingut un creixement zero en obrir 46 botigues i tancar la mateixa quantitat en no adaptar-se al seu model més eficient sostenible i eficient).

Roig va reconèixer que encara «podem créixer molt a Portugal», i a altres països, en referència a Itàlia, «haurem d'esperar». Pel que fa a les previsions per a aquest any, Mercadona avança que la seva intenció és incrementar les vendes un 4% fins als 26.500 milions, incorporar 2.000 treballadors a la plantilla i obtenir un benefici net de 700 milions, un 12% més. Segons la seva opinió, el 2020 serà «un gran any», ja que es mantindrà fidel a la seva línia vermella i no s'endeutarà. Vol obrir 69 nous supermercats, sobretot a Madrid, País Basc i Portugal.

Negoci per internet: l'1%

Una altra via de negoci amb futur, ara «marginal encara que imparable», va afirmar Roig, és la venda a través d'internet, una línia que l'any passat li va generar al voltant de 250 milions d'euros d'ingressos, l'1% del total. La digitalització de la companyia és un altre dels reptes importants en els quals ha treballat i segueix treballant Mercadona. Amb una inversió de més de 160 milions, acaba de finalitzar la primera fase iniciada el 2018 per digitalitzar els supermercats i fer-los més «eficients, productius i sostenibles».

Amb una facturació conjunta de més de 6 milions mensuals i una plantilla de 540 persones, Roig valora de forma positiva com està evolucionant el model de venda online -en mans de la seva filla Juana- i iniciarà el servei a Madrid durant el primer semestre de 2020.