Parlava fa uns dies amb un client meu a qui he assessorat durant anys. El seu sector va quedar totalment aturat a l'inici del confinament i va trucar-me el mateix dia per a demanar-me l'opinió sobre què calia fer. Estava estressat, com tothom aquells dies. El flux de notícies (dolentes) era constant, i ell no feia més que saltar de prioritat en prioritat, sense concretar ni enllestir res del que feia. Per això, vaig aturar-lo i el vaig citar per a dilluns següent al matí per video-conferència. La seva posició financera era còmoda, i, gràcies a l'estalvi generat al llarg dels anys i el baix endeutament que tenia, gaudia de prou marge per a passar sis mesos aturat.

No estem acostumats a la incertesa. De fet, malgrat que l'estat natural del món és la incertesa, seguim pensant que tot es pot planificar i tot es pot preveure. No és cert.

La incertesa és normal i, com a tal, s'ha de tractar a les empreses. Per això, als empresaris amb qui parlo, sempre els dic que ara mateix (i en el futur) cal treballar en les mateixes coses:

En primer lloc, en els diners. En temps convulsos com els que vivim, els diners són el combustible que ens manté en marxa. Per això és important, no només saber quants diners hauria de tenir per a sobreviure, sinó també com puc gestionar els que tinc per a créixer. Cal gestionar la tresoreria empresarial com faríem amb la familiar: amb l'estalvi com a norma i el deute com a excepció (i sempre per a créixer).

En segon lloc, sense deixar-nos endur per la por, però tampoc fugint-ne. Aquestes setmanes, hem vist com la por ha dirigit el comportament de líders de tots els àmbits. Això ha paralitzat moltes empreses i les ha deixades abocades a prendre decisions amb presses, esperant que tot torni a la normalitat. No hi tornarà. La pregunta que ens hem de fer és, doncs, no és què passarà sinó què farem nosaltres per a que passi. Liderar una empresa és vèncer la paràlisi, protegir les persones i prioritzar adequadament.

Per últim, el creixement ha de formar part de quelcom més gran: l'estratègia. Em trobo empresaris saltant davant de cada novetat, i això els porta a la frustració i l'estrès. La velocitat no serveix de res sense direcció, de manera que és un error accelerar cap a alguna cosa que sembla en la bona direcció sense assegurar-te que forma part del dibuix del teu futur. Cal definir aquest dibuix sent més innovador i flexible, de manera que afrontis la crisi actual i els nous reptes de futur amb més garanties d'èxit.

Com saben tots aquells que han iniciat un negoci en ple moment de crisi, és en moments convulsos quan es fa evident la manca d'estratègia, de lideratge i de diners; però és en aquests temps que cal posar les bases del futur, i no esperar a que tot passi.

Per tant, demana't: on vols ser d'aquí a sis mesos?