El procés per trobar un substitut a Nissan continua i nous actors han entrat a escena. Són dos fabricants d’automòbils d’origen asiàtic, el nom dels quals encara no ha transcendit, però ja portaven setmanes mostrant veladament el seu interès. I en l’última reunió de la taula per a la reindustrialització dels terrenys de Zona Franca, Montcada i Sant Andreu, celebrada aquest passat dijous, van acabar per formalitzar-lo. A aquests s’hi suma un altre competidor, ja conegut però que ha concretat la dimensió de les seves intencions: el grup belga Punch, especialitzat en la fabricació de components per a l’automoció, que afirma que pot posar damunt de la taula 650 milions d’euros per invertir.

Els treballs per seleccionar un successor per al gegant nipó entren en la seva fase decisiva. Al llarg d’aquest estiu els diferents projectes interessats hauran de concretar per escrit els seus projectes i per a això podran sol·licitar informació sensible sobre l’estat de les plantes i les condicions dels terrenys (propietat aquests del Consorci de la Zona Franca de Barcelona). A més dels dos nous competidors asiàtics, hi ha quatre candidats més que ja havien formalitzat les seves intencions.

D’una banda, aquesta l’aliança empresarial que ajunta fabricants com QEV, Inzile o Volta i que s’enfocaria a components de la electromovilidad. Un altre és el fabricant de motocicletes elèctriques d’origen català Silence, que des d’un primer moment va aixecar la mà per fer-se amb els atractius terrenys de Zona Franca (pròxims al port de Barcelona i propietat del Consorci). I després n’hi ha dos més, Ronn Motor i Punch, que pretenen continuar produint pick-ups com les de Nissan (o similars) i que podrien reciclar part de les instal·lacions.

Aquest últim va fer públic aquest dijous un comunicat en el qual publicitava una capacitat d’inversió de 650 milions d’euros, així com una capacitat per a donar ocupació a 1.000 persones de de entrada i elevar aquesta xifra a 2.000 per a finals del 2025. Segons la informació preliminar que maneja Nissan, tal com ja va avançar El Periódico, els altres tres candidats també tenen capacitat per a mantenir entre 1.000 i 1.500 llocs de treball; dels 2.500 que manté actualment Nissan. El 31 de desembre el fabricant nipó tirarà definitivament el forrellat després de dècades d’activitat i deixarà de produir a Catalunya. Tant el Ministeri d’Indústria com el Departament d’Indústria del Govern, estudiaran les ofertes dels actuals candidats. Abans de l’1 d’octubre es realitzarà un sedàs, per acabar de definir els projectes.