Diari de Girona

Diari de Girona

Exportar és cada vegada més car

El cost dels nolis ha pujat el 375 per cent des de l’any 2018 per l’increment de preu dels combustibles

Imatge del Port de Barcelona. | ACN

Els ports acaparen a escala mundial a l’entorn del 90% del transport de mercaderies i els costos d’exportació s’han disparat. El Valencia Containerised Freight Index (VCFI), índex creat per l’Autoritat Portuària de València per reflectir l’evolució de les tarifes del mercat d’exportació de contenidors plens per via marítima, mostra que exportar és cada vegada més car. Segons aquest índex, els costos es van incrementar el 2,09% al maig respecte al mes anterior, i acumulen un creixement del 375,13% des de l’inici de la sèrie l’any 2018. Exportar és gairebé quatre vegades més car que fa quatre anys.

Les causes d’aquesta pujada de preus dels nolis són múltiples. L’alta demanda del trànsit portuari, l’alça del preu del combustible marí i la congestió en alguns ports nord-americans i asiàtics van marcar l’any passat i ho fan també ara. Hi ha tensió en un transport marítim concentrat en poques companyies. Cinc grans navilieres, que estan fent servir tots els seus barcos sense gairebé flota inactiva, mouen el món i són les responsables principals del trànsit de contenidors. MSC, Maersk, CMA CGM, Cosco i Hapag-Lloyd controlen les tres principals aliances navilieres que manegen el 80% del trànsit mundial. I els preus per al transport de mercaderies s’han disparat. Les navilieres apel·len a l’alça dels combustibles per justificar l’increment de cost dels nolis. El preu del combustible s’ha triplicat des del 2020.

«És possible que després de l’estiu els problemes logístics tornin a augmentar, per nous brots de covid i una nova pujada del preu de l’energia, però també és cert que caldrà veure com afecta la pujada de tipus d’interès, que comporta en principi una reducció de la inversió i la demanda, per la qual cosa no es necessitaran tants barcos ja que es reduirà la demanda de béns i serveis», explica el director general de l’associació d’empreses internacionalitzades Amec, Joan Tristany.

Agilitar el servei

Al port de Barcelona reconeixen que actualment «es treballa 24 hores els dies feiners per agilitzar i facilitar al màxim l’entrada i sortida de contenidors, donant prioritat a l’entrada de contenidors d’exportació plens que tinguin previst el seu embarcament en menys de set dies».

Una mostra de la situació de tensió ha sigut aquesta setmana passada la decisió dels Estats Units de descongestionar els ports de mercaderies del país, l’activitat logística dels quals fa mesos que està a mig gas pels efectes de la pandèmia. Una nova llei prohibeix a les empreses transportistes que tinguin els barcos en ports dels Estats Units rebutjar «sense raó suficient» clients nord-americans que vulguin exportar els seus productes, per exemple a Àsia, i regula les tarifes que poden aplicar-los.

Joe Biden, president dels Estats Units, va criticar les altes tarifes i les «pràctiques injustes» de les empreses transportistes i les va vincular directament a l’elevada inflació que viu el país, del 8,6% al maig: «Durant la pandèmia, aquests transportistes van apujar els seus preus en alguns casos fins al 1.000%, i ara moltes vegades rebutgen carregar contenidors nord-americans i tornen buits a Àsia. Això està costant molts diners als agricultors i a la nostra economia», va apuntar el mandatari.

Mentre els carregadors i embarcadors critiquen les posicions de domini dels grans operadors marítims, aquests s’alien entre si. MSC i Maersk combinen esforços en les grans rutes, amb una flota de 1.400 vaixells sota 2M Alliance. CMA CGM, Cosco i Evergreen s’a-lien a Ocean Alliance Day6 amb 352 barcos. Sota The Alliance s’han agrupat Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming LIne i HMM. En el sector es tem que aquest període d’alts preus desemboqui en una nova era del comerç i que bona part d’aquest benefici extra es redireccioni empresarialment de les navilieres a companyies en l’àmbit de la logística i la distribució. Les grans navilieres passarien llavors a no només dominar el mar, sinó també controlarien la manipulació de càrregues en terminals o l’explotació de serveis intermodals, fins a incloure una concepció completa del transport de mercaderies internacional. Tot això, en poques mans.

Compartir l'article

stats