Diari de Girona

Diari de Girona

La campanya d’estiu comença amb vagues i augment de preus

La inflació provoca un alentiment de les reserves

Passatgers al costat dels mostradors de la companyia Ryanair a l’aeroport del Prat. | FERRAN NADEU

La primera operació sortida que suposa l’inici de les primeres vacances postpandèmia s’està veient entelada per les vagues en alguns aeroports i la pujada dels preus que pressiona a l’alça el pressupost dels viatges pel cost més gran dels hotels, els bitllets i els carburants. El sector inicia una temporada que podria vorejar els rècords d’anys anteriors, en arribades i ingressos, per les ganes de viatjar i l’estalvi acumulat, tot i que tindrà un convidat inesperat: la inflació.

Des d’ahir fins dilluns es preveuen operar un total de 24.600 vols, segons Aena. Això a l’aire. A les carreteres s’esperen 4,5 milions de desplaçaments, segons la Direcció General de Trànsit (DGT), i Renfe ha reforçat la seva oferta amb 95.000 places més fins a un milió en total. El cap de setmana coincideix amb les vagues de Ryanair (ahir i avui són els dos últims dies d’aturada) i EasyJet, que va iniciar ahir la primera de les nou jornades de vaga que afectaran el 2, 3, 15, 16, 17, 29 , 30 i 31 de juliol, el que podria provocar els retards i fins i tot les cancel·lacions de molts plans.

Ahir , de fet, es van cancel·lar almenys nou vols d’EasyJet i 54 més van patir retards a les bases del Prat-Barcelona, Palma de Mallorca i Màlaga, segons el sindicat USO. En el cas de Ryanair hi va haver sis cancel·lacions (quatre van afectar l’aeroport de Barcelona), i 277 retards, i Palma de Mallorca és el més afectat. En total, en el cas de la companyia low cost irlandesa suma gairebé 200 vols cancel·lats a Espanya des de l’inici de les mobilitzacions, segons USO.

Regulació per llei

L’Associació espanyola d’usuaris, empresaris i professionals del Transport Aeri (Asetra) va exigir al Govern «que es reguli per llei la impossibilitat de convocar vagues en dates assenyalades». I és que des del sector reconeixen que les vagues i les cues als aeroports que es veuen aquestes últimes setmanes estan tenint «repercussions importants» i no només entre els passatgers espanyols.

«El mercat anglès s’ha alentit en les últimes setmanes per les aturades de Ryanair i EasyJet i també per les cues als aeroports», reconeix el vicepresident del lobby Exceltur, José Luis Zoreda. Segons les xifres de l’empresa d’anàlisi FordwardKeys, compartides pel Govern aquesta setmana, aquest estiu es preveu superar el nombre de turistes nacionals i assolir gairebé el 90% dels internacionals respecte els números de l’any 2019.

El mercat anglès és el més important per a Espanya, ja que suposa un de cada quatre turistes que arriben. Per afavorir el trànsit dels britànics -que requereixen passar pel control de passaports-, des del maig se’ls permet accedir a través del sistema ABC de control automatitzat amb una fila especial per a ells en els 12 principals aeroports del país.

L’alça dels preus afecta els turistes i les empreses. Als primers perquè els encarirà els viatges. Omplir un dipòsit de 50 litres que a l’abril costava 90 euros ara s’acosta als 97 euros. I qui tingui un paquet turístic reservat, podrà rebre una pujada de preus a posteriori per l’alça del petroli. També els hotels comencen a apujar les tarifes. Segons les xifres de l’INE, al maig van ser de mitjana un 25% més cars que el mateix mes del 2020 i un 15% més que el 2019. I això també es nota en el cost dels aliments.

Segons va dir el president de la Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEHAT), Jorge Marichal, aquest increment de la inflació ja es comença a notar amb un «cert alentiment» de les reserves d’estiu.

Compartir l'article

stats