La ministra de Foment, Ana Pastor, ha dit avui que el tren d'alta velocitat (TAV) estarà en disposició d'arribar a Girona i a la frontera francesa a principi de l'any vinent, però no ha pogut confirmar la data exacta, ja que es fixarà quan els tècnics estimin que està tot ultimat.

A la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la titular de Foment ha respost així la pregunta sobre les informacions que asseguren avui que el primer tren d'alta velocitat (TAV) comercial arribarà a Girona el pròxim 8 de gener des de Barcelona. Pastor ha recordat que ella mateixa fa quinze dies va anunciar a Lloret de Mar que "al gener, si les proves tècniques dels trens anaven bé, hi hauria l'oportunitat de veure com arriba lel TAV a Girona i a la frontera francesa".

No obstant això, la ministra de Foment no ha volgut concretar una data ja que "una vegada ultimada la via i la catenària cal passar uns requeriments tècnics per comprovar que el tren sigui el més segur", ha puntualitzat. Ha comentat, que quan va arribar a l'Executiu encara estaven sense licitar part de les obres de l'alta velocitat a Girona i a la frontera" i poc temps després "es van licitar, es van adjudicar i s'està ultimat la seva execució".

També Pastor ha recordat que en la recent Cimera de caps d'Estat d'Espanya i França, el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, va adquirir el compromís amb el seu homòleg francès, François Hollande, que a l'"any que ve pugui haver-hi trens francesos homologats que arribin a Espanya i trens espanyols homologats que arribin a França". "Estem en aquest procés d'homologació mútua de trens, que serà una fita en la història del ferrocarril a Espanya", ja que "serà la primera vegada que un tren d'alta velocitat pugui arribar a França en una via compartida com és l'ample internacional", ha puntualitzat Pastor.

Tot, el mateix dia en què el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, ha confirmat que el primer comboi comercial del TAV arribarà a Girona el proper 8 de gener, procedent de Barcelona. En declaracions a Catalunya Ràdio, Font ha dit que aquesta és la data que Renfe i Adif han comunicat a la Generalitat. El trajecte entre Barcelona i Girona durarà 40 minuts, mentre que fins a Figueres serà de 55 minuts. Segons Foment, hi haurà diàriament vuit trens que uniran Madrid, Girona i Figueres i vuit trens Avant que comunicaran les quatre capitals catalanes. També, la línia tindrà dues connexions diàries amb França. Ricard Font espera que l'estació de Girona estigui finalitzada a finals d'any.

Com s'ha dit, la ministra Pastor va avançar enmig d'un acte electoral aquesta passada campanya que la línia Barcelona-Figueres del TAV començaria a funcionar al gener amb una oferta de setze freqüències diàries. Malgrat tot, en aquell moment no va concretar a partir de quin dia s'iniciaria el servei, com tampoc ha fet avui. Tot i això, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, sí ha concretat que els primers trens de passatgers arribaran a Girona el dimarts 8 de gener. Així ho ha fet saber Renfe i Adif a la Generalitat, segons ha dit Font.

La Generalitat també ha rebut alguns detalls més sobre com serà el servei. Tal i com va avançar la ministra a l'acte electoral de Lloret, hi haurà vuit combois que oferiran connexions des de Madrid fins a Figueres i que tindran parada a Girona. D'aquests, sis tindran com a final de trajecte l'estació de Vilafant però els altres dos seguiran fins a França. La durada del trajecte de Girona a Barcelona serà de 40 minuts i de Barcelona a Figueres, de 55.

D'altra banda, hi haurà vuit trens Avant més. Es tracta de trens d'alta velocitat de mitja distància que cobriran els trajectes entre les quatre capitals catalanes que, després de la posada en marxa de la línia Barcelona-Figueres, quedaran totes quatre connectades per alta velocitat.

De moment, encara no s'han donat a conèixer ni els horaris ni els preus dels bitllets ja que s'està acabant de definir l'oferta comercial. Pel que fa a l'estació provisional del TAV -actualment en obres-, Font espera que estigui acabada a finals d'any.

L'encaix de la nova estació del TAV i l'estació actual de Renfe és un fet que preocupa al consistori, que des del febrer porta demanant reunir-se amb la ministra Pastor per tractar aquest i d'altres temes referits al projecte ferroviari. Pastor, durant l'acte electoral de Lloret, va comprometre's a trobar-se amb l'alcalde. La reunió s'havia de fer el proper dimarts a Madrid però tant l'alcalde com els portaveus de l'Ajuntament de Girona, a excepció del PPC, han decidit no anar-hi perquè Pastor no hi assistirà i ha delegat en el secretari d'Estat d'Infraestructures. L'alcalde ho considera un "nou desaire" del ministeri vers els gironins.