El director general de Trànsit, Pere Navarro, assegura que l'extensió del límit de 30 km/h als carrers d'una sola direcció «és la millor mesura» per «calmar» el trànsit urbà i per reduir les morts en les ciutats.

«Hi ha més de 500 morts en accident de trànsit a les nostres ciutats, on estan passant moltes coses», diu Navarro en una entrevista amb Efe, entusiasmat amb la «revolució silenciosa» de la mobilitat urbana que avança a passos gegants en ciutats com Barcelona o Madrid amb plans que, opina, «van en la bona direcció».

Una setmana porta ja en vigor l'ordenança de l'Ajuntament de la capital per la qual en el 85% dels carrers s'ha de circular a un màxim de 30 quilòmetres per hora en lloc de a 50 km/h. «És de sentit comú aclaparador, perquè a 50 et surt un nen i...», emfatitza Navarro, que augura que la mesura tindrà el seu reflex en la disminució de la sinistralitat.

També creu que Barcelona ha fet un pas endavant amb la limitació de vehicles per a activitats econòmiques o la regulació de l'ús de patinets o altres aparells elèctrics d'ús turístic, encara que lamenta que «el soroll polític no deixi ni explicar-ho ni discutir-ho tranquil·lament».

«Així va aquest país. Costa molt fer un debat serè, tranquil i racional», postil·la.

Amb tot, Pere Navarro diu que el canvi és «immens» i que té encara molt recorregut perquè aviat «es començarà a parlar dels desplaçaments a peu, que estan pujant esglaons en la prioritat empesos per l'envelliment de la població».

«Hi ha més grans de 65 anys que menors de 16. Tenim 8,5 milions de més grans que caminen, per prescripció mèdica o per salut. Són molts i voten», ironitza el màxim responsable de la DGT, convençut que s'obrirà un debat sobre el temps de durada dels semàfors per als vianants o sobre els obstacles a les voreres.

I fa broma: «Un pal per a la llum, un pal per al semàfor, un altre per a la paperera, és molt pal. Cal simplificar».

Les motos

No només el col·lectiu dels més grans estan contribuint al canvi de model, defensa Navarro, que considera que els joves tenen un paper determinant en aquesta «revolució» de la mobilitat perquè, a més de ser molt sensibles als temes mediambientals i de seguretat viària, porten «en l'ADN» la paraula compartir.

«La propietat els importa un rave, el que volen és l'ús, i a sobre els ha sortit un tercer braç, que és el mòbil», assenyala el cap de la DGT, que apunta que una altra pota del canvi de patró és la moto.

Segons el parer de Pere Navarro, l'auge de la moto anirà a més si els ajuntaments tenen èxit en les seves polítiques de reducció dels cotxes. «Aquesta realitat caldrà gestionar-la perquè serà molt important», conclou.