El gran error no és si Ryanair marxa parcialment, totalment o eventualment de l'aeroport de Girona... El gran error és que, durant aquests anys, no han aparegut alternatives o complements en forma de més ?compa?nyies que facin més rutes i compensi el monocultiu. Però això que, des de fa temps, reclamen moltes veus, és tan fàcil dir-ho com difícil aconseguir-ho, segons m'han explicat en diverses ocasions des de l'AGI, que és l'associació aquesta que formen la Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç de Girona que, bàsicament, serveix per pagar allò que demana Ryanair.

I és que el pla de Ryanair és perfecte. No només consisteix a aconseguir subvencions camuflades. El muntatge és d'una precisió diabòlica perquè, a la pràctica, serveix per aconseguir el control absolut de qualsevol aeroport petit on s'hi instal·la. És un virus pel qual cap ciutat ha sabut trobar l'antídot. Ryanair controla el servei de terra, els transports.., i acaba per fer-se un aeroport a mida on qualsevol aerolínia que hi vulgui operar se sent ofegada i perseguida pels irlandesos si s'atreveix a tenir un enllaç que entri en competència amb algun dels seus.

Aquest va ser el cas de Transavia, que anys enrere es va atrevir a posar un vol amb París. Aquest volava a París de veritat (Orly) i no com Ryanair que et deixava, com aquell qui diu, a la Guaiana Francesa. Un portaveu d'aquella companyia em va explicar que el mobbing de Ryanair va ser asfixiant. Fins el punt que els holandesos van decidir suprimir-lo.

Però com diuen moltes veus, el xantatge de Ryanair és, avui per avui, imprescindible pagar-lo. No semblen molts els 12 milions d'euros de xantatge en comparació als 300 milions i uns 1.700 llocs de treball que calculen que es perdran algunes veus interessades, com són Ryanair i l'oposició. Això formaria part d'aquesta trampa perfecta ordida pels irlandesos: o jo o l'abisme. I a dia d'avui no sembla gaire recomanable apostar per l'abisme. Sembla millor no provar les conseqüències de què passa si és perd aquest pols amb els sempre rudes irlandesos.

Però una vegada tancat el conveni, s'imposa que des de l'AGI s'ordeixi un pla per evitar arribar de nou a aquesta situació. Vueling i Spanair són dues opcions. Però n'hi ha més.